There Is No Planet B! Hvor mange gange har du hørt, set eller læst det udtryk bare i løbet af de sidste fireogtyve timer? Vores gæt: Alt for mange gange. Vi mener, at bæredygtighed er for vigtig en sag til at overlade til kommunikationsfolk og reklamefolk. Vi mener dog også, at de oprigtige, ægte, dokumenterbare fremskridt skal formidles – og at det skal være sådan nogle som os, der gør det.

Hvad sker der med et udtryk, som bliver til en kliche? Det drukner. Hvad værre er, intentionen bag udtrykket drukner, når der tærskes langhalm på det i forsøget på at sælge hvad som helst fra havredrik til skibsmotorer. Det er en reel bekymring, vi har som kommunikationseksperter.

Risikoen ved at plastre alting til med mere eller mindre sandfærdige, grønne postulater er, at vi bliver døve, skeptiske, endda fjendtligt indstillede over for de ægte budskaber om fremskridt på bæredygtighedsområdet.

Fortærsket, men vigtigt

Bæredygtighed er et af de mest fortærskede begreber i kommunikationen i dag. Desværre. For bæredygtighed er for vigtigt til at overlade til kommunikationsfolk som os. Det skal overlades til de virksomheder, der rent faktisk flytter noget til gavn for klima og miljø. Men det skal også kommunikeres, og det er det, vi kan.

Hos Gammelbys har vi længe talt om, at vi gerne vil kommunikere de ting, der giver mening. Bæredygtighed giver mening – alt for god mening. Og her er det så, at vi tror på, at vi faktisk kan være med til at gøre den berømte forskel.

Grøn kommunikation er for vigtig en sag til at overlade til marketingafdelingen.

Læs vores interview med Sofie Randel, stifter af Don´t Waste it og Rethink event.

Greenwashing og greenhushing

At greenwashing er en ting, der plager vores branche, er efterhånden en kendt sag. Men der er en anden side af greenwashing: Det, som en klog mand (fra konsulentfirmaet Treehuggers) har kaldt greenhushing. Det dækker over, at virksomheder, der rent faktisk gør noget aktivt for bæredygtighed i form af produktudvikling eller produktionsoptimering, ikke tør sige noget om det. Af frygt for at blive beskyldt for greenwashing og dermed at ende i en gabestok. Det er lige så slemt. Vi mener, at hvis I ude i selve virkeligheden har gjort noget, der kan inspirere og gavne, så bør I også fortælle om det – det skal bare gøres rigtigt, så det hverken bliver kvalmt eller underspillet. Det er det, vi kan, sammen med jer: At finde de budskaber, der klart og præcist formidler det, I gør.

Dimsen er ikke fed. Fordelene er fede.

Langt de fleste virksomheder, der udvikler egentlig bæredygtig teknologi, opfører sig som start-ups. De er glade! Og det har de grund til! De har nemlig opfundet noget i kraft af deres hjerners intelligenskvotient, som kan gøre en positiv forskel. Dermed risikerer man også at falde i den klassiske kommunikationsgrøft, når man kommunikerer teknologi. Man siger: se, den har 400 Watt komprimeret op i plejlstangsforlængeren. Man siger ikke: Se, den kan løse dit problem. Her kan vi som kommunikationsspecialister hjælpe jer med at få formidlet det, der virkelig rykker hos dem, der skal vide alt om jeres løsning.

Sådan kommer I godt i gang med at kommunikere om jeres grønne initiativer – og bliver ved, så I styrker jeres brand.

Deltag i et gratis kompetenceudviklingsforløb – og kickstart jeres grønne rejse

Klar til klimaregnskabet?

De store er begyndt, for de bliver snart tvunget til det: At aflægge et klimaregnskab. Det bliver snart et krav fra offentlige indkøberes side på EU-niveau, og det krav kommer til at sive nedad i forsyningskæden til alle tænkelige underleverandører.

Når I skal fremlægge et klimaregnskab, skal I naturligvis kunne dokumentere jeres initiativer og jeres klimabelastning. Det kan vi dårligt hjælpe jer med. Men vi kan hjælpe jer med at få formidlet resultaterne, så jeres kunder – og deres kunder – kan se med egne øjne, at der er røv i bukserne; at I rent faktisk gør noget, der i småt eller stort er med til at løfte os alle sammen fremad.

Lad os hjælpe jer videre 

Er I klar til at kommunikere om jeres bæredygtige løsning – på en ansvarlig, korrekt, dokumenterbar og etisk måde? Så står vi parat til at komme med vores ekspertise.

Tag et møde med os og hør hvordan