Bliver du blind overfor dine eksisterende kunder i jagten på nye?

Bliver du blind overfor dine eksisterende kunder i jagten på nye?

Det er en del af strategien, og det bliver nævnt til stort set alle møder; skaf nye kunder. Simpelthen fordi, det er vigtigt for virksomhedens fremtid og vækst – uanset hvilken branche du er i.

Men hvis det er din eneste målsætning, fra du møder ind, til du går hjem, glemmer du så ikke nogen? Hvad med de eksisterende kunder? Er der eventuelt potentiale for at gøre dem gladere og skabe grobund for mersalg hos dem?

For hvordan holder du eksisterende kunder inde i et loop, hvor de ringer til jer, næste gang de skal opgradere, købe mere eller købe nyt. I mange tilfælde er mersalg nemlig både billigere og nemmere end jagten på helt nye kunder. Det var måske værd at undersøge.

Ingen af os har otte arme eller 27 timer i døgnet, så du må prioritere tiden og ressourcerne. Det er her, marketing automation kommer ind i billedet.

Med marketing automation kan du nemlig automatisere en del af kommunikationen med dine eksisterende kunder, uden at det bliver upersonlig og irrelevant massekommunikation.

Men det kræver selvfølgelig lige en tand mere arbejde end bare at investere i et marketing automation system. Her er et par tips til, hvordan du kommer godt fra start:

  • Overvej hvilke fordele du kan høste fra et marketing automation system, og om det overhovedet er relevant for jeres virksomhed. Hvis du er helt på bar bund her, kan du jo for eksempel komme til Videnssnack hos Gammelbys torsdag den 8. november og høre nærmere – læs mere her.
  • Vælg det rigtige marketing automation værktøj. Der findes en række forskellige systemer i vidt forskellige prisklasser og med forskellige funktioner. Det mest kendte er nok Hubspot, men det ligger også i den høje ende af prisskalaen. Hos Gammelbys bruger vi SharpSpring. Du kan læse en nærmere sammenligning af de to systemer her.
  • Skab godt indhold. Det er nemmere sagt end gjort, men samtidig helt uundværligt, for uden godt content kan du ikke bruge et marketing automation system til noget som helst. Så sørg for, at der er tid og ressourcer til produktionen, hvad enten I producerer selv eller får hjælp udefra.
  • Husk på at arbejdet med marketing automation tager tid – især i begyndelsen. Det kan være et langt træk at komme godt i gang, men I bliver løbende klogere på, hvad der virker på netop jeres kunder. Den viden kan I bruge til at justere og forbedre jeres arbejde med marketing automation. Og det bedste af det hele: jeres eksisterende kunder får indhold, de rent faktisk har lyst til at læse, de bliver mindet om dig og din virksomhed, og de føler, de får værdi ud af jeres samarbejde.

Hvis du vil have en intro til marketing automation, så kan du deltage i min Videnssnack d. 8. november hos Gammelbys. Så er det bare med at komme i gang, når du går herfra!

Læs mere fra Gammelbys