Digitalisering af salgsprocessen bør være sælgerens bedste ven

Digitalisering af salgsprocessen bør være sælgerens bedste ven

Fænomenet ”digitalisering af salgsprocessen” er en udfordring, der rusker op i dig.

Du kan smoothe-talke dine kunder, genkende deres behov, før de selv kan, og så er du uhyggeligt dygtig til at tilpasse dig situationen. Men med den teknologiske udvikling er du også blevet en smule bekymret. Fænomenet ”digitalisering af salgsprocessen” er en udfordring, der rusker op i dig og beder dig tilføje noget nyt til din ellers så indlærte og veltrænede arbejdsgang.

Flere sælgere frygter, at digitaliseringen overtager deres job og gør dem unødvendige. Men i virkeligheden er mange digitale værktøjer en ligeså stor hjælp for dig som sælger som for marketingafdelingen.

Hvis du har et digitalt værktøj, der kan fortælle dig, hvad din kunde har reageret på, læst, brugt længst tid på og hvor de kommer fra – så kan du som sælger sætte ind direkte dér, hvor kunden har sin største pain. Du ved, hvor og hvad du skal starte med at sælge, fordi du kender din kunde på forhånd.

På den måde bliver din kunde endnu gladere for dig, fordi han eller hun ikke føler, du sælger noget de ikke har brug for. Og din salgsproces bliver meget mere effektiv, fordi du slipper for at jagte kunder, der egentligt ikke har en interesse for det, du sælger.                                                                                                                                                

Digitalisering er en proces og ikke ”bare” noget man gør

Undersøgelser viser, at kunden selv finder mindst 57 pct. af informationerne, før de henvender sig til en sælger. Så hvis du skal have et ord indført, er du nødt til at være synlig i dén informationssøgning!

Derfor er mange løbet til tasterne og har hentet diverse digitale værktøjer. De er blevet fanget af idéen om, at hvis man køber et program, så er alle udfordringer med salg pludselig løst. Det passer jo ikke. Digitalisering løser ikke automatisk alle dine udfordringer. Digitalisering hjælper dig til at løse dem mere effektivt – hvis du altså selv smøger ærmerne op og sætter det i gang.

Digitalisering er nemlig en proces, som rækker langt ud over bare at hente et digitalt værktøj. Det er en omfattende ændring af strategien, og du bliver nødt til at forberede dig på, at det koster tid og penge. Omvendt kommer du til gengæld i sidste ende til at få bedre, hurtigere og nemmere salg.

 Så hvad skal der til, før du kan digitalisere din salgsproces?

Trin ét giver sig selv; du skal være synlig online. Via annoncering, blogindlæg, regelmæssige opdateringer på sociale medier, Google AdWords og meget mere. Hvis dine kunder kan finde dig, i den situation, hvor de har brug for noget, du tilbyder – så skal du bare præsentere dig, og salget er halvvejs i bogen. Men alt dette er som at skyde med lukkede øjne, hvis du ikke ved, hvordan du fanger kundernes opmærksomhed.

Så lær din målgruppe at kende. Find ud af hvor de befinder sig, hvordan de vil snakkes til, og lær af dine egne indsatser. Noter, hvad der virker bedst og bliv ved med det.

Til sidst er det vigtigt, at du forstår, hvordan du effektivt holder kontakten, til kunden er klar til at købe. Få dine leads ind i et flow, så de løbende bliver mindet om, hvem du er og hvad du kan gøre for dem. Og når de er klar til at købe, skal du selvfølgelig vide det!

 

Hvis du vil have en trin-for-trin guide til, hvordan du kommer i gang med at digitalisere din salgsproces, er du velkommen til at deltage i min Videnssnack om digitalisering af salgsprocessen hos Gammelbys.

Læs mere fra Gammelbys