Har Snapchat knækket koden til simpel og intuitiv online annoncering?

Har Snapchat knækket koden til simpel og intuitiv online annoncering?

Lad os bare være ærlige; hvis du annoncerer på både Facebooks Business Manager og LinkedIns Campaign Manager i samme hug, skal du virkelig holde tungen lige i munden. Ingen af de to interfaces er intuitive at bevæge sig rundt på, og så stiller de forskellige krav til billede, tekst og filstørrelse. Det kan tidsmæssigt spænde ben for kampagner, der skal køre på begge platforme – det er – ærligt – bare møgbesværligt.

Men Snapchat har vendte det hele på hovedet. De har bygget et simpelt og intuitivt annonceringsværktøj, der får arbejdet til at glide som smurt.

Snapchat lancerede Ad Manger i 2017 i kølvandet på deres Creative Library-feature. Snapchat er i simpleste forstand en app, hvor du kommunikerer med billeder af kort varighed – med ét enkelt klik.

Og det er ikke kun Snapchat der som socialt medie er simpelt. De lever også i høj grad deres brand ud –  gennem Ad Manager, der næsten er nemmere at bruge end et tur-pas i Tivoli. De har vist vejen for, hvor nemt det kan være at annoncere på et socialt medie, og at det ikke behøver at kræve både blod, sved og tårer.

Med deres Creative Library kan du designe en annonce ved blot at importere et billede, tilføje tekst eller et filter og på den måde designe annoncen hurtigt og nemt. Det er så simpelt, at selv jeg uden en grafisk baggrund kan agerer grafiker for en dag. Fra din Ad Manager-konto henter du den perfekt tilpassede annonce og publicerer med få klik til en defineret målgruppe. Det er altså prisværdigt, hvor meget platformen er on brand – alt fra kommunikationen, annonceringen og platformen er simpelt og tager (næsten) ikke mere end 10 sek.

På trods af, hvor lækkert det er at arbejde med tool’et, er det overraskende, hvor få der anvender Snapchat til annoncering. Det betyder, at du kan få en bid af first mover-effekten og altså nå de 1,5 millioner danske Snapchat brugere, der i gennemsnit åbner applikationen +25 gange om dagen. Dog skal du være opmærksom på, at 76 % af brugerne på Snapchat er mellem 15 og 25 år, så det er ikke sikkert, at din målgruppe er der.

Men hvis det er de unge, du vil ramme, så er Snapchat altså mediet til dig. Oven i det, er der en kæmpe fordel i at 60 % af videoerne i Snapchat bliver afspillet med lyd. Modsat Facebook hvor 85 % af alle videoer bliver spillet uden lyd. Der er altså rig mulighed for at lege med musik, speak og andre fede effekter, som kan tydeliggøre dit budskab, når du annoncerer på Snapchat.

Og som prikken over i’et har du endda brugerens fulde opmærksomhed, fordi din annonce fylder hele skærmen.

Så hvis du spørger mig, er der en guldmine gemt i Snapchat-annoncering – om ikke andet kunne LinkedIn og Facebook med fordel kigge dem lidt over skulderen og finde inspiration til, hvordan deres platforme bliver ligeså simple, intuitive og lækre.

En on-brand-no-bull-shit-platform er vejen frem!

Læs mere fra Gammelbys