10 tips til den gode pressemeddelelse – og et ekstra

10 tips til den gode pressemeddelelse – og et ekstra

10 tips til den gode pressemeddelelse – og et ekstra

Der bliver skrevet rigtigt mange pressemeddelelser i danske virksomheder og i interesseorganisationer. Hver eneste dag bombes journalister på de danske nyheds- og fagredaktioner med tips om gode historier. I min tid som skrivende på Jyllands-Posten var der dage, hvor antallet af pressemeddelelser i min indbakke nåede over 25. For slet ikke at tale om redaktionens fælles mailboks, hvor listen af indkomne pressemeddelelser kunne være lang som en stangspringsstang.

Det siger sig selv, at alle disse pressemeddelelser ikke bliver til linjer i avisen. Det gør de langtfra. En meget stor del af dem bliver ikke engang læst til ende – og nogle endda slet ikke åbnet. Forklaring? Journalisterne har (også) travlt, og hvis man på en arbejdsdag skal bruge fire minutter pr. fremsendt tip, så prøv at gange med 25 – og se hvor meget der er gået af en arbejdsdag.

Redaktionel omtale vurderes som 10 gange mere troværdig end annoncer

Positiv omtale kan være guld værd for din virksomhed. I salgsøjemed skal du vide, at redaktionel omtale af læserne vurderes som værende cirka ti gange så troværdigt som annoncering. Men god omtale har også en positiv effekt i forhold til dine medarbejdere, samarbejdspartnere – og på muligheden for, at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere. For alle vil gerne være en del af en succes.

Hvis du vil øge din pressemeddelelses chance for at blive til positiv omtale af din virksomhed, er der en række ting, du kan gøre for at forbedre dine odds.

10 tips til din pressemeddelelse – dos & don’ts

1. Vær objektiv – selv om du er begejstret.

Skru ned for superlativerne og op for de gode argumenter. Journalisterne hader ord som ”super”, ”fantastisk” og ”unik” (Når de ikke selv finder på at bruge dem), og dine kunder vil også hellere læse, hvordan dit produkt gør en forskel. I stedet for at høre dig sige det.

2. Max en side – dvs. kort og præcist.

Som nævnt er din pressemeddelelse ikke den eneste. Hvis du vil sikre dig, at man på redaktionen læser helt til enden, så gå lige til grøden – i stedet for at vandre rundt om den.

3. Sælg den gode historie – i overskriften.

Og allerede i mailens emne-felt. På webmedierne arbejder journalisterne med clickbait – og i de trykte medier kæmper de gode overskrifter om din gunst. Tænk igen på, at din mail blot er en af mange. Og sørg for, at den er så interessant og pirrende, at modtageren er nødt til at lukke den op!

4. Start med konklusionen.

Igen er det er spørgsmål om tid. Det er meget sødt, at man i eventyrerne får hinanden i enden. Men journalisterne vil godt springe alle mellemregningerne over – til en start. NÅR de har fået konklusionen serveret – og du har fanget dem med den, kan du begynde at folde historien ud.

5. Hjælp journalisten med fakta og citater – og en case.

En faktabox, nogle gode citater (meget gerne fra andre en virksomhedens egen direktør) og en god case øger chancerne for at komme i spalterne betragteligt. Presset på journalisterne bliver større og større. Hvis de skal vælge mellem din historie, der fremstår gennemresearchet og én, hvor der ligger ligegyldigt researcharbejde forude, peger pilen på din. Skriv kontaktinformationer på alle de personer der medvirker i din pressemeddelelse, så journalisterne let kan ringe og følge op med ekstra spørgsmål.

6. Drop fagsproget.

Selvom du går efter en artikel i fagbladet Ingeniøren eller i ComputerWorld, så skru en anelse ned for fagsproget. På nyhedsredaktionerne har man ikke nødvendigvis en medarbejder, der er dedikeret til dit specifikke fagområde. Og gør du det svært for journalisten at forstå dit budskab, kan det være svært at se, at du har sendt ham/hende en god historie.

7. Banalitetstesten.

Eller bullshit-testen som den mindre flatterende kaldes, er vigtig. Er din historie udelukkende interessant, fordi du har et produkt, du gerne vil sælge, eller er der reelt noget nyt og spændende kød på den? Hvis det er det første, så lad være at sende den. I bedste fald ryger din pressemeddelelse i skraldespanden. I værste fald husker journalisten dit navn – og du er på forhånd bagud på point, næste gang du sender noget, ”fordi det altid er sådan nogen ikke-historier, der kommer fra den virksomhed”. Lidt den gode, gamle traver om ”Peter og Ulven”.

8. En PM – et budskab.

Det kan være fristende at fylde en masse i en pressemeddelelse. Når du nu endelig har besluttet dig for at lave én, så skal du også have noget for pengene! Problemet er blot, at det får du ikke. Jo flere budskaber/vinkler du putter i gryden, jo større er risikoen for, at journalisten viderebringer den mindst vigtige. Har du tre budskaber – så glæd dig over, at der er tre muligheder for at skabe positiv opmærksomhed – i stedet for blot én.

9. Timing.

Sæt dig ind i dit udvalgte medies døgnrytme. Nogle fagblade/specialmedier opererer med meget lange deadlines. Og det er ærgerligt at konstatere i marts, at juni-nummeret, som du gerne ville i, lige er røget i trykken. Med hensyn til nyhedsmedierne er det godt at vide, at der oftest er redaktionsmøde først på formiddagen. Sætter du din pressemeddelelse til afsendelse klokken 7.45, ligger den i den gode ende af journalisternes indbakke. Er din historie en af de lidt tyndere – så er fredag og mandag gode dage: Fredag skal der produceres lidt ekstra til weekenden, og mandag er kataloget af historier som regel helt i bund og skal fyldes op igen.

10. Husk illustrationer.

Send altid (gode) billeder med. Holdt op mod den artikel der intet foto har, kan det være forskellen på en lille note og en fire-spaltet historie med foto og faktaboks.

Og så et ekstra, bare til dig!

De ti bud her er alle sammen afhængige af, at du også husker bud nummer 11: At være tilgængelig. Sørg for, at de kontaktpersoner, der er angivet på pressemeddelelsen, er til at få fat på, den dag den sendes ud. Det kan have en voldsomt opbremsende effekt på journalisternes engagement, at kontaktpersonerne er på ferie, efteruddannelse, til møde hele dagen eller lignende.

Læs mere fra Gammelbys