Tør du måle på din marketingindsats?

Tør du risikere at blive konfronteret med, at dine potentielle kunder slet ikke har brug for det, du har tilbudt dem de sidste to måneder?

Kommunikation og marketing er en svær størrelse. Der er aldrig rigtigt et facit for, hvad du skal gøre, for at din marketingindsats virker – om du sidder med 2 år eller 25 års erfaring i rygsækken.

Det kan være svært at erkende, hvis ens arbejdsindsats ikke har den effekt, man stilede efter… Endnu værre, hvis man rent faktisk begynder at måle på sin marketingindsats, og bliver konfronteret med, at ens potentielle kunder slet ikke har brug for det, man har tilbudt dem de sidste to måneder…

Faldskærmsudspring for marketingmedarbejdere

Vi taler sjældent om mod i samme kontekst, som vi taler kommunikation og marketing. Men nogle gange kræver det altså mod at bevæge sig væk fra sine rutiner og springe ud i noget nyt, for at løse en opgave på bedst vis. Det betyder ikke, at du skal hoppe hovedløst ud af flyvemaskinen uden at tjekke, om du har en faldskærm på ryggen. Men hoppe det skal du – og det er så her marketing automation kommer ind i billedet.

Med marketing automation får du nemlig en faldskærm spændt fast på ryggen. En faldskærm der giver dig data og indsigt i dine kampagner, så du kan begynde at måle på og veje din indsats. Du får et overblik over, hvad der virker og ikke virker. Og ja, det betyder, at din chef nu også har et redskab til at kigge dig over skulderen, og opdage de kampagner der bare ikke rigtigt tager fat. Men det gør det også muligt for dig at stoppe de kampagner og ændre, justere og finpudse, så de hurtigst muligt kommer til at vise resultater.

Modig på den forsigtige måde

Fail fast – og prøv tingene af. Du kan bruge marketing automation til at teste flere budskaber af på din målgruppe, og lynhurtigt skrue ned for dem, der ikke virker, så der ikke bliver spildt ressourcer på dem. På den måde er det lidt mere sikkert at være modig – for du kan justere dit sats løbende, så du ikke har kørt derudaf i flere måneder uden effekt.

Dine gode ideer leverer intet til bundlinjen, så længe de kun ligger i dit hoved. Så min opfordring er, at du anskaffer dig en marketing automation-faldskærm – så bliver det lidt nemmere, når du kaster dig ud af flyvemaskinen. Og så kan du endda i ro og mag knappe faldskærmen af og sætte dig til bords ved økonomichefen, uden at skulle bortforklare en knap så godt-proformende kampagne.

 

Tag med til Videnssnack d. 11. december. Her vender og drejer vi de analyseværktøjer, du får med marketing automation, og ser på, hvordan du kan udnytte den data de giver, i dit arbejde med kommunikation.

Læs mere fra Gammelbys