Mange virksomheder har set lyset i at dele ud af deres viden – og det giver god mening. Står vi med et problem i dag, eller har vi brug for at blive klogere på noget, ja, så er der sådan cirka ingen af os, der starter med at ringe til en sælger i en virksomhed for lige at stille et par spørgsmål.
Vi googler eller læser på LinkedIn. Derfor er det fortid at holde kortene – jeres viden – tæt til kroppen. Jo mere, I kan dele ud af jeres viden, jo oftere er det jer, der bliver fundet. Når I deler relevant viden med jeres potentielle kunder, fremstår I som eksperter på jeres felt. Og sammen med ekspertstatus kommer ofte kunder.
En god måde at dele ud af sin viden, er blogging. Men det kan være svært at komme i gang.
Fra tanke til handling – derfor skal I have en blogging-strategi
Jeg oplever som oftest to tilgange til at begynde at blogge. Man går i gang, skriver 2-3-4 blogindlæg, det kører – og så løber det gode initiativ ud i sandet, som regel fordi man (=ildsjælen der begyndte at skrive blogindlæggene) mangler idéer eller tid.
Eller man vælger at gøre sit forarbejde grundigt og går sammen med alle relevante stakeholders i gang med at lave en blogging-strategi – men kommer aldrig rigtigt fri af dyndet og de mange strategi-præsentationer og -planer og får tingene ud at leve i virkeligheden. Der går organisation i det hele.
Men I skal have en blogging-strategi for at lykkes på den lange bane. I skal ’bare’ sørge for, at den ikke bliver mere kompliceret end nødvendigt, og at den bliver gjort operationel fra dag et.
Lav en operationel blogging-strategi – så er I allerede i gang med det første blogindlæg!
Her får du 7 indspark, der får jer godt i gang med at blogge – så I forhåbentligt kan blive ved, også når hverdagen rammer, og den første begejstring over det nye tiltag har lagt sig.
- Formål – hvad skal I blogge om?
Find et overordnet tema eller område, der kan fungere som hjørneflag for jeres blogging-indsats – der er stadig frit spil på banen, men I sikrer, at der bliver en rød tråd i jeres blog. Når I bliver garvede, kan I jo altid vælge at starte en ny blog, med et nyt tema.
d - Hvad er målet med bloggen?
Vil I provokere? Være først med det sidste? Teste nye produkter og features? Dele ud af jeres erfaringer? Inspirere? Det eneste mål, I ikke skal have med jeres blog, er at sælge – ingen gider læse salgsgas i et blog-indlæg.
d - Hvem skal I blogge for? Målgruppe(r) – personas, segmenter, brancher?
Tænk over, hvem der skal læse jeres blogindlæg – hvem ønsker I at henvende jer til? Hvem vil synes, at I er relevante for dem? Og hvordan skal I skrive for at ramme dem og deres pains?
d - Hvor giver det mening at blogge om hvad?
I kan blogge på jeres egne kanaler, fx website og LinkedIn. I kan også blive faste gæstebloggere, fx på Version2 eller Computerworld. Det er en rigtig god idé, hvis I blogger om it og teknologi – men en knap så god idé, hvis I deler ud af jeres ekspertviden inden for skovdrift. Vælg den kanal, der er relevant for jeres fagområde, og hvor I ved, at jeres målgruppe læser med.
d - Hvem i huset kan/skal blogge? Afsender = person eller virksomhed?
Afsender kan være virksomheden eller bestemte personer. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Generelt oplever jeg, at jo større virksomhed, jo større tendens til at lade udvalgte medarbejdere stå som afsender på bloggen og dermed gøre dem til eksperter inden for forskellige områder, virksomheden beskæftiger sig med. Vær opmærksom på, at skribent og afsender på blogindlægget ikke behøver være den samme person. (Jeg skriver fx blogindlæg for mange af Gammelbys kunder, men I ser ikke mit navn optræde nogen steder 😉 – på samme måde kan jeres marketingafdeling fx interviewe jeres eksperter og skrive blogindlægget.)
d - Softwaretips: Brug Canva, ikke PowerPoint, til at lave din annonce. Eller brug profferne. Vi kender et par stykker og har dem på lønningslisten.
d
- Bliv enige om jeres overordnede blogpolitik:
- Er der noget, I ikke vil blogge om?
Måske er der særlige temaer eller lignende inden for jeres felt, som I af forskellige grunde ikke ønsker at bevæge jer ind på – så lad være med at blogge om det, og hold jer også væk fra ’nabolaget’ af relaterede emner. - Hvordan håndterer I kommentarer – både positive og negative?
Hvis I er dygtige, engagerer I jeres læsere. Hold øje med kommentarsporet – og vær på forhånd enige om, hvordan I håndterer både positive og negative kommentarer. Den dårligste strategi er at ignorere kommentarsporet.
d
- Er der noget, I ikke vil blogge om?
- Planlægning og opfølgning, planlægning og opfølgning, planlægning og opfølgning!
Sørg for at planlægge! Det er hårdt arbejde at få en blog til at leve, og blogindlæggene kommer bare ikke flyvende af sig selv. Tænk også over at genbruge jeres blogindlæg og koble dem til andre aktiviteter, når I nu har brugt krudt på at skrive dem – måske kan I planlægge en serie af blogindlæg inden for et emne, som I bagefter kan samle i en e-bog? Gå med jævne mellemrum lidt op i helikopteren og vurder, om jeres blogindsats bærer frugt, eller om noget skal justeres.
Det kan jeg!
Vil du vide mere om blogging fra en ægte ekspert? Jeg hjælper også gerne med at skrive dine blogindlæg.
Lotte Elkjær Flugt
Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt