Heldigvis har vi en god løsning på problemet med Google Analytics – den får du her!
Gik du også lidt i panik og affekt i september 2022, da Datatilsynet udsendte deres pressemeddelelse om, at Google Analytics er ulovlig at bruge?
Så er du ikke alene. Det meste af Danmark var i oprør – ikke mindst marketingafdelinger og netbutikker – hvoraf 80 % benytter Google Analytics. Pludselig blev der tænkt og diskuteret compliance over hele linjen.
Mit LinkedIn feed var fyldt op med artikler og blogindlæg om, at vi alle skulle slette Google Analytics omgående! Der blev produceret artikler om alternative analyseværktøjer, vi kunne skifte over til, og masser af kriseartikler om de gode – EU – mod de onde – CIA.
På det tidspunkt skrev jeg et blogindlæg “De tre bedste råd til lovlig Google Analytics”, som angiver en vej ud af miséren.
Helt konkret handlede sagen om, at det danske Datatilsyn fandt brugen af Google Analytics ulovlig, fordi der bliver overført persondata til Googles servere i USA – og det er et problem, fordi USA ikke overholder den Europæiske GDPR-lovgivning. Dermed er det simpelthen ulovligt at sende Google Analytics data direkte over Atlanten til Googles servere.
Og så gik det hele lidt i sig selv igen. Men det var faktisk kun begyndelsen.
Men husk på, hvad jeg skrev i toppen af denne blog – vi har en løsning, og vi kan hjælpe dig helskindet gennem alt bøvlet.
Det er her, det hele blev meget værre…
Da Noyb (European Center for Digital Rights) indgav en klage over NetDoktor i august 2020, som startede lavinen, indgav de også mere end 100 klager over andre virksomheder med databeskyttelsesansvar over hele Europa.
For sagen handler i virkeligheden om overførsel af data til USA generelt og ikke om Google Analytics. De er bare blevet syndebuk i pressen.
Lige nu undersøger dataregulatorer i over 30 forskellige europæiske lande sager om Facebook, Instagram, Airbnb, Ikea og Huffington Post. Du kan se dem hér.
De fleste af sagerne er anlagt med de samme argumenter, som blev brugt overfor Google Analytics, så jeg vil næsten tro, at de får det samme resultat.
Konsekvenserne er uoverskuelige – det kommer ikke til at ske
Men vil EU og USA tillade, at mastodonter som Amazon, Google og Microsoft dømmes ude? Det er svært at forestille sig. Og svært at se konsekvenserne for sig…
Både for vores allesammens sociale liv og for de kæmpestore økonomier.
De fleste virksomheder i EU bruger produkter fra de store spillere, som fx Outlook, Gmail, Facebook og LinkedIn og deler fx email adresser på tværs af platformene. Og så er du kke længere GDPR-compliant.
Derfor er der pres på forhandlerne i USA og Europa om få en ny aftale på plads, som tillader data at flyde på en GDPR-sikker måde mellem lande og platforme. Jo længerie tid, de er om at nå til enighed, jo flere sager vil der sandsynligvis blive anlagt.
Du kan komme uden om problemet
Selvom tingene endnu ikke er faldet på plads, så behøver du ikke gå i panik igen. Vent i stedet på, at EU og USA løser problemet – for det er de faktisk nødt til at gøre.
I mellemtiden kan du komme helt uden om problemstillingen med GDPR-compliance. Du skal skifte din nuværende Google Analytics ud med den nye version, Google Analytics 4 – GA4.
Når du vælger GA4, får du en løsning, hvor hele privacy problematikken er tænkt ind. Den er bygget til at bruge machine learning til at udfylde huller i data som vil opstå efterhånden som privacy love giver os mangelfulde data . Det er der ikke andre, der kan lige nu.
Hvis du selv er inde på din Analytics-konto, har du måske opdaget notifikationerne fra Google om, at Universal Analytics stopper med at behandle data den 1. juli. Skynd dig at sætte GA4 op, så dit dataflow er sikret fremover.
Sådan kommer du videre
GA4 er et fabelagtigt redskab, men er ikke så let at arbejde med som tidligere versioner af Google Analytics.
Vi bygger dit GA4 miljø til dig ud fra dine forretningskrav, og du får et startklart miljø for 9.375,-.
Hør om GA4
Tag fat i Maria for en snak om, hvordan du kommer godt i gang med GA4.
Maria Brøndum
Data- og kommunikationsarkitekt