Derfor skal du lære at elske din projektleder

6. februar 2023
Posted in Blog
6. februar 2023 Nicoline Sander

Synes du også ind i mellem, at projektledere er irriterende, detaljeorienterede og nøjeregnende? Har du svært ved at se, hvilken værdi de tilfører dit projekt, fordi de ikke kommer med en konkret leverance?

Så er du helt gal på den!

Projektledelse er en uundværlig del af marketingprojekter. Projektlederen sørger for, at du som kunde får præcis det, du har bedt om. Hun sørger for, at du har én kontaktperson, der samler trådene og ikke skal bøvle med syv forskellige bidragsydere, der sidder med hver deres lille del af dit projekt. Hun sikrer, at du får dine leverancer til tiden og til aftalt pris. Hun er den, der kender din forretning og kan udvikle en effektiv strategi med alle relevante aktiviteter. Og som kan koordinere bidragsydere og aktiviteter, så du får resultater af indsatsen.  

Helt enkelt er projektlederens opgave at sørge for, at ting sker på det rigtige tidspunkt, i den rigtige rækkefølge og med det rigtige hold, så opgaverne bliver løst indenfor deadline og budget.  

Som projektleder skal du have overblik. Du skal sikre, at leverancerne er 100 procent i orden og lever op til kundens forventninger. Du skal vide noget om de fleste marketingdicipliner for at kunne rådgive kunderne om strategien og det bedste marketing-setup – og for at sætte det rigtige hold til opgaven. Som projektleder skal du lægge en linje sammen med kunden og sørge for, at den bliver fulgt fra start til slut, uanset hvem der kommer med på opgaven. Og så skal du stå på mål for dine kollegers faglighed og deres valg overfor kunden.  

En god projektleder

  • har struktur og overblik 
  • kan uddelegere og prioritere 
  • er fleksibel og omstillingsparat 
  • er forudseende, initiativrig og proaktiv 
  • er løsningsorienteret 
  • er udadvendt, engagerende og tydelig 
  • kan snakke med mennesker og skabe relationer 
  • er ikke konfliktsky 

Det er ikke altid lige sjovt at være projektleder

Ingen af de involverede parter synes, at jobbet er vigtigt. Altså kunderne er glade nok, men fordi de ikke får en konkret leverance i hånden, forstår de ikke altid, hvorfor de skal betale for ydelsen. 

Men det tager tid at samle trådene. Det tager tid at koordinere de mange aktiviteter. Det tager tid at lave planer og at lave planer om. Det tager tid at følge op og sikre, at alle aktiviteter følger den aftalte strategi, og at alt går op. Det er også projektlederen, som træder til og finder løsninger, når der opstår problemer, som udfordrer produktionsplanlægningen.   

Fra kollegerne lyder det blandt andet: ’Hvorfor blander du dig?’, ’Kan jeg ikke bare selv gøre det?’, ’Det har jeg ikke lige fået prioriteteret…’, ’Det har jeg ikke tid til.’ 

Og fra kundernes side møder jeg ind i mellem urealistiske forventninger som ’Kan vi lige lave det, vi aftalte i sidste uge, helt om?’, ’for resten, kan vi ikke også…? 

Men alt i alt, så er det faktisk cool nok at være projektleder! Det er sjovt at få ting til at gå op i en højere enhed. Det er sjovt at være den, der sikrer, at ting sker. At hundse med andre 😉 og at få løst problemer og forhindringer. Og det er fedt at være med i et projekt fra start til slut og selvfølgelig at se resultaterne i sidste ende. 

Don’t kill the messenger

Som projektleder er det min opgave at prikke til folk, kunder og kolleger for at sikre, at de har husket det, vi aftalte, og at de leverer det til tiden. Jeg ved godt, jeg er irriterende, men det er mit arbejde… Aktiviteterne skal sættes i proces for, at vi kan komme videre.  

Man kan ikke se sine opgaver som enkeltstående, de er en del af et større hele, så hver enkelt bidragsyder skal huske, at andre er afhængige af deres leverance for at komme videre – det er min opgave at sikre, at alle har fair tid til deres opgaver – ellers går det ud over de sidste i processen, hver gang. Det er ikke rimeligt. 

Så husk det nu! Tal pænt til din projektleder. Det er ikke hendes skyld, hvis projektet er forsinket, faktisk har hun gjort alt, hvad hun kan for at løse problemet – men der er mange perler på snoren. 

gbys_medarbejder_nicoline

Nicoline Sander

Digital delivery manager

latest-posts-gb

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys