Du er mere end en bil: Sådan finder vi din brand-identitet
I de seneste blogindlæg har vi taget en lang tur rundt om begrebet brand – både i forhold til det verbale og det designmæssige.
Nu vil jeg dele med dig, hvordan vi helt konkret gør, når vi arbejder med at finde frem til den kerne, der gør din virksomhed til noget helt særligt.
Vores proces ser sådan her ud:
Kommunikationsworkshop – research – gap-analyse – brandworkshop – udvikling af brandidentitet, handlingsplan – brand-aktivering.
Du er mere end en bil
I sidste uge skrev Lea om, hvordan vi bruger Jungs arketyper i vores brandarbejde. At finde ind til en virksomheds brandkerne handler om at finde den sande identitet, og den har man i vores branche indimellem forsøgt sig med mere eller mindre videnskabelige måder på 😏 Rigtig mange har gennem tiden siddet til workshops og arbejdet med catch frasen fra Den eneste ene og ledt efter: “Hvis I var en bil, var I så en Ford Focus, en Mini, en Audi A8 eller helt oppe i en potent satan af en Ferrari?”
Det har nok haft sin tid.
Vi definerer en arketype for jeres virksomhed. En decideret personlig karakter, I kan identificere jer med, og hvis karakteristika vil komme til at fungere som filter for langt de fleste beslutninger hos jer og holde jer on brand.
For eksempel har vi kunder, der da de fik præsenteret deres brandessens og arketype, sagde: “Så var de da godt vi ikke flyttede til xxx, for det havde været helt off brand!”. Du vil finde dig selv sidde med en kandidat til et job og tænke: “Nej, det kommer aldrig til at gå”, fordi vedkommende ikke har en central egenskab i forhold til jeres brand, som jo kommer til at afspejle jeres kultur ret præcist. Og du vil kunne skabe konsistent kommunikation, der til hver en tid udløser den tilsigtede brandfølelse hos folk.
✨ Processen ✨
En ting er branding. En anden er, at jeres forretning skal køre og køre godt. Så det allerførste, vi skal vide fra jer, er hvordan I kører jeres forretning og hvad målene for den er. Hvad er jeres strategi? Hvad er det “fra A til B”, jeres brand skal understøtte? Når vi ser og forstår jeres fuldkommen klare ide om hvor I er nu og hvor I skal hen, så kan vi vi skabe et brand, der bakker det hele op. Ikke før.
Så tømmer vi jeres hoveder for domæneviden. Vi skal have indsigt i jeres marked, købscenter, personaer, konkurrenter, produkter, services m.m.
Så er der workshop!
Den får du ikke mere om her, andet end at den er både underholdende, tankevækkende og ikke mindst supereffektiv til at grave heeeelt ind til, hvem I er – it’s a kinda magic💥
Vi laver research for at afdække, hvordan medarbejdere, nuværende og potentielle kunder og andre relevante interessenter ser jer.
Ud fra de data laver vi GAP-analyser, så vi ved, hvor der mangler noget, for at I kan komme til at stå i jeres drømmebrands virkelighed.
Baseret på vores viden fra workshop, research og GAP-analyser definerer vi jeres brandessens baseret på den arketype, I er landet på at være.
Vi præsenterer det for jer og tager al den dialog, der skal til, for at I kan identificere jer med den. Der plejer heldigvis ikke at skulle så megen snak til!
Og sidst men ikke mindst laver vi en handlingsplan for brandaktiveringen – for hvad der skal til, for at I kommer derhen, hvor jeres image og jeres brand reelt hænger sammen, fordi alle opfatter jer, som I gerne VIL opfattes.
Det giver pote i den digitale dialog, I skal have med kunderne, fordi de kan mærke jer – sådan rigtigt. Men det er en helt anden snak, som vi ka’ ta’ en anden gang 🤓
Har du lyst til at vide endnu mere og dykke ned i de klassiske positioner, et dansk B2B-brand typisk vil kunne indtage på markedet efter at have udviklet et godt, stærkt brand?
Så læs med her 😎
Lad os chatte!
Vil du vide, hvordan du kickstarter din egen brandingproces hurtigst og mest effektivt?
Mette Gammelbys
CEO