Som Shakespeare engang sagde, “to YouTube og not to YouTube?” – eller måske husker jeg det ikke helt rigtigt. Men spørgsmålet om hvorvidt YouTube-mediet rent kommunikativt er værd at investere i, er et vigtigt spørgsmål, som du skal stille dig selv. Særligt som B2B-virksomhed.
De fleste forbinder måske YouTube med unge YouTubers der vlogger om deres hverdag og udfordrer hinanden i “Chubby Bunny-Challenge” (en konkurrence om, hvem der kan sige “Chubby Bunny” med flest skumfiduser i munden på én gang). Hvis det er den del af YouTube, du tænker på, så synes du nok ikke, der umiddelbart er en god grund til, at din B2B-virksomhed skal bruge ressourcer på videoer til mediet…
Men alligevel skriver jeg nu det her blogindlæg. Og det er for at fortælle dig, at det skal du måske alligevel.
YouTube er verdens største søgemaskine, kun overhalet af Google. [1] Søgemaskineoptimering og Google Adwords kaster i forvejen mange virksomheder penge efter, men det er også noget værd, hvis din potentielle kunde falder over dig i en YouTube-søgning. Undersøgelser viser, at 3 ud af 4 virksomhedsledere ser YouTube-videoer, hvorefter 65 % besøger leverandørens hjemmeside. [2]
Det er altså tydeligt, at YouTube ikke længere kun er et medie for børn & unge og underholdning. Hvis du bruger mediet rigtigt, kan det drive leads til din hjemmeside og i sidste ende også drive salg. Der er allerede virksomheder derude, som har succes med at brande sig på YouTube-mediet. Endnu en undersøgelse viser, at i løbet af de seneste to år er antallet af små og mellemstore virksomheder, der annoncerer på YouTube, blevet fordoblet. [Kilde: Interne YouTube-data (globale) fra 2016.]
Hvordan bruger jeg YouTube til markedsføring?
YouTube kan overordnet set bruges på 3 måder til markedsføring:
- Betalt indhold på YouTubere/Influencernes kanaler med mange følgere
- Annoncevideoer, der afspilles før andres videoer
- Egen aktiv kanal med relevant indhold til målgruppen
Arbejdet med Influencers er i høj kurs, hvis din målgruppe er unge forbrugere. Men som B2B-virksomhed giver det sjældent mening. Derfor hopper jeg hurtigt videre til dét, du rent faktisk kan bruge.
Vi starter med YouTube-annoncer
Du skal naturligvis have en video klar, som du vil bruge I din annonce. Men når den er på plads, fungerer YouTube-annoncer stort set på samme måde som annoncer på andre sociale medier.
- Du fastlægger en tidsperiode annoncen skal køre i
- Du afgrænser din målgruppe
- Du sætter et budget på fx 65kr. om dagen
- YouTube trækker dine kroner alt efter hvor mange, der har set din annonce.
Styrk dit brand med video-content
En anden måde at bruge mediet, er at bygge en kanal op, som du løbende opdaterer med nye videoer. Det kan være en fordel at tænke i “how-to”-banerne, altså producere videoer, som viser, hvordan man gør forskellige ting, dine potentielle kunder kan have svært ved. Tænk også demoer, produktvideoer, videoer om vedligehold og opdateringer osv. På den måde deler du ud af din viden, du er hjælpsom og til stede, dér hvor din potentielle kunde har spørgsmål, og du fremstår samtidigt som en ekspert på området.
3 hurtige tips til din YouTube-kanal
1. Brug tags! Når du uploader din video, kan du tilføje tags. Tags gør, at du bliver fundet på relevante søgeord. Derudover kan det være en fordel at finde på et “virksomheds-tag” – et tag der er unikt for din virksomhed. Så vil YouTube forslå flere videoer fra din kanal, når seeren har set din første video til ende.
2. Se din YouTube beskrivelse som SEO! Google ejer YouTube, så hvis du formår at skrive en fyldestgørende videobeskrivelse, kommer din YouTube-video også frem i Google-søgninger.
3. Genbrug dine YouTube-videoer! Når du bruger lang tid på at producere videoer, kan du ligeså godt bruge dem så meget som muligt. Brug videoerne på din Facebook-side, din LinkedIn-side, din hjemmeside og hvor du ellers er til stede. Så får du mest muligt for pengene.
Brug for hjælp?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Lea Mensel
COO, Online Lead