ESG-rapporten er blevet flot! Der er gode billeder fra virksomheden og et lækkert drone-shot af hele fabrikken.
Det har været et kæmpe arbejde.
I har valgt ”jeres” verdensmål ud fra FN’s 17. I har udvalgt og indsamlet nøgletal på udvalgte områder. Direktøren har skrevet noget om, hvor højt I prioriterer den grønne omstilling og jeres ambitioner på området fremover. Han har fortalt om jeres værdier, medarbejdertrivslen og de mange lærlinge. I har beskrevet, hvordan I arbejder for at være en god samarbejdspartner/foretrukken underleverandør for jeres kunder. I har rapporteret på jeres nøgletal, datagrundlaget og beregningsmetoden og redegjort for fremtidsplanerne.
Og nu er det overstået.
I kan sætte kryds og ånde lettet op. Work well done.
Men hvad så nu? Hvad skal I egentlig med rapporten? Nå jo, den skal lægges på hjemmesiden, og I skal have lavet et opslag på jeres sociale medier med link til den flotte rapport.
Men så sker der ikke rigtig mere. Og det er helt vildt synd! Og spildt arbejde – som I kunne udnytte så meget bedre.
Sådan kommer I godt i gang med at kommunikere om jeres grønne initiativer – og bliver ved, så I styrker jeres brand.
Deltag i et gratis kompetenceudviklingsforløb – og kickstart jeres grønne rejse
Smid ikke guld på gaden
Jeres bæredygtighedsrapport er fuld af guld. Og det guld skal pensles ud over alle jeres platforme i et tyndt, men smukt lag. For I skal nemlig genbruge rapporten og dens indhold. I kan genbruge og versionere alle den viden, I har indsamlet og bruge dem i små bidder.
I stedet for at ramme jeres samarbejdspartnere, kunder og potentielle kunder én gang med en rapport, kan I løbende fortælle dem om jeres indsatser – for helt ærligt… hvor mange mon læser jeres rapport fra ende til anden? Konkurrenterne måske…
Dermed ikke sagt at I ikke skal lave jeres ESG-rapport – for nogle af jer er den obligatorisk, og for andre er den nødvendig i forhold til jeres kunder og samarbejdspartnere. Men lav ikke årsrapport-finten med bæredygtighedsrapporten – den skal ikke ned i direktørens skuffe og samle støv.
I stedet skal den splittes i atomer og genbruges og versioneres, så indholdet får nyt liv i nye sammenhænge. Og faktisk kommer ud til dem, der har en interesse for, hvem I er, og hvordan I forvalter jeres samfundsansvar.
Rapportens indhold kan I bruge igen som nyheder, pressemeddelelser, blogindlæg, nyhedsbreve og SoMe-opslag.
- I kan bruge det til at tegne et portræt af virksomheden.
- I kan vise, hvordan det er at arbejde hos jer og tiltrække nye medarbejdere.
- I kan vise jeres produktionsfaciliteter og maskiner frem og tiltrække nye kunder.
- I kan promovere jeres dygtige eksperter og etablere jer som thought leaders på jeres felt.
- I kan fortælle om jeres visioner for ansvarlig produktion og virksomhedsledelse og tiltrække nye samarbejdspartnere – og meget meget mere.
Hæld alle jeres nye findings ud på bordet, findel dem, sorter dem og sammensæt dem på nye måder og i nye konstellationer – så vil I opdage, at I har indhold nok til at skabe synlighed og brande jer selv på tværs af platforme og kanaler i lang tid.
Relaterede blogs
Virksomhederne fejler i deres kommunikation af frygt for at fejle
Læs vores interview med Sofie Randel, stifter af Don’t Waste It og Rethink Event
Hvad ved de der smarte kommunikationstyper om ESG og bæredygtighedsrapportering?!
En hel del faktisk – læs her hvordan vi sikrer logisk struktur og sammenhængskraft i jeres rapporter
Gammelbys om Branding 01: B2B branding i en meget dansk kontekst
Hvor finder jeg egentlig en ordentlig guide om branding for B2B-virksomheder, skrevet med en dansk vinkel? Det gør du her!
Brug for en snak?
Vil du vide mere om hvordan I aktiverer jeres ESG-rapport og bruger den aktivt? Så kontakt Helle på
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver