Hvad er der sket?
- I starten af januar har Apple i en softwareopdatering til iOS 14.4 sat det som standard, at brugere ikke vil acceptere trackingscripts som Facebooks og LinkedIns pixels.
- Når brugerne åbner en app første gang, får de nu en pop-up, som spørger om, hvorvidt app’en må tracke brugerens aktivitet. Dette er alle apps, som sender data til andre apps – altså alle apps.
- Alle iOS 14 brugere har nu fået en ekstra menu under indstillinger, hvor de kan tilvælge tracking.
Hvad er udfordringerne?
For det første gør opdateringen, at annoncering bliver mindre effektfuld på alle platforme. Dette gælder Google, Facebook, LinkedIn osv.
Det betyder bl.a. at:
- målgrupperne ved retargeting bliver mindre, og sandsynligvis dyrere
- annoncemålretninger mod ”trafik”, ”konverteringer” og ”App installs” vil blive forringet, da der er mindre data tilgængeligt.
- Placeringer som ”Facebook Audience Network” og LinkedIns ditto vil i mindre grad blive vist i apps.
- Datamængden som Facebook og LinkedIn får på besøgende, vil blive ringere, og det vil blive sværere for platformene at målrette mod de rigtige personer, da både den data du giver dem, og den generelle data vil blive forringet. Derfor vil målgrupper for look-a-like, interesser og så videre blive mindre.
For det andet vil rapportering blive forringet, da salg og page views via Iphones vil ske uden at Facebook- og Google Analytics vil kunne måle det. Dermed vil det ikke være muligt at se, hvilket medie som har givet den sidste del.
Hvad gør Facebook?
Facebook har som den eneste aktør været ude og annoncere ændringer i deres platform som følge af Apple’s opdatering.
Derfor varsles der om følgende:
- Facebook vil samle pixelhændelser i en samlet hændelsesmåling (Aggregeret event measurement). Det gør de da datamængden, som iPhone brugere efterlader nu, vil blive mindre. Ændringen vil ske automatisk.
- Data vil blive forsinket: Data har tidligere været vist i realtid, men nu vil der kunne gå op til tre dage, før data vises i Campaign.
- Resultater vil i tilfælde af manglende data blive estimeret: Ved kampagner for app downloads vil Facebook anvende estimater baseret på statistisk modellering for at give så retvisende et billede som muligt. Det samme gør sig gældende med konverteringer foretaget i apps.
- Facebook vil ikke længere vise udspecificeret data på køb: Det er data som køn, alder, religion, og fysisk placering.
- De lange tilskrivningsperioder fjernes: Tilskrivningsperioderne 28 dage efter klik, 28 dage efter visning og 7 dage efter visning bliver utilgængelige.
Så, hvad er løsningen?
Det ærgerlige svar er, at der ikke er nogen løsning, og alle bureauer som tilbyder annoncering vil blive ramt af opdateringen. Facebook kommer dog alligevel med nogle et par anbefalinger:
Opdater SDK til IOS 14: Facebook er kommet med et nyt software developer kit (SDK) som understøtter muligheden for at give brugerne af din app en pop-up, som beder dem tage stilling til tracking. Denne opdatering er også nødvendig for, at Facebook kan rapportere fra køb via en app, og hvis man vil annoncere med app installs. Dette gøres i hændelsesadministratoren i Campaign. Apple regner med at udgive en guide til dette i starten af 2021.
Sikre at domæneverificeringer er sat op på dit hoveddomæne: For at styrke transparens i din annoncering, anbefales det, at du verificerer din Facebook Business Manager med dit website, for at give Facebook sikkerhed for, at du har ret til at annoncere for din virksomhed. Verificering sker ved, at du placerer et lille stykke kode, som du finder i din Business Manager, i kildekoden på dit website.
Ranger konverteringshændelser: Det anbefales fremadrettet kun at bruge 8 konverteringshændelser, og at de er rangeret. Et eksempel på en konverteringshændelse kunne være køb. Bruger du mere end 8 konverteringshændelser, anbefaler Apple, at du rangerer dem, så Apple kan anvende de 8 første ved iOS-annoncering.
Opsæt Facebookconversion API: Opsætningen af Facebook conversion API betyder, at data sendes direkte fra hjemmesiden og til Facebook via vores server, uden brug af script. Dette gør at Ad-blockere kan udelukke data. Det løser ikke udfordringen med manglende data fra Apple, men det fjerner de udfordringerne du kan opleve med Add blockers og ITP fra Apple.
Hvad betyder det for dig?
Det er webshops, der bliver hårdest ramt. Den største udfordring, vi ser, er at Google Analytics data vil blive ringere. 49 % af alle danskere bruger iPhone, så vi kan forvente, at halvdelen af din registrerede mobiltrafik forsvinder.
Samtidig bliver målgrupperne i LinkedIn forringede, men hvor meget er stadig svært at sige. Vi får stadig data på lead annoncer, som er vores foretrukne annonceplacering.
Men stay tuned! Vi holder nemlig øje med det hele og holder dig opdateret, når der er nyt.