Leads. Varme leads. Brandvarme leads. Leads, der er så fandens glohede, at du skal have faktor 40 i ansigtet bare for at tale om dem. Brændt barn, mange navne og hvis du ikke arbejder med marketing og salg, er du måske ikke helt sikker på, hvad et lead egentlig er.
Det vil sige – når du har læst, det her blogindlæg, tænker du sikkert: ”Nååh ja. Det vidste jeg faktisk godt.”
Leads: På sporet af ordet
For at tage den helt fra starten er ordet ’lead’ et engelsk udtryk for et spor. Og for en sælger eller marketingmedarbejder er et lead noget, de kan spore. Det er personer, der har efterladt en tråd af information, som din virksomhed har adgang til, fx en mailadresse eller et telefonnummer, sammen med en interesse for noget, du tilbyder.
Det er altså mulige kunder. Det er den helt korte version. De mulige kunder har ikke købt noget endnu – når de gør det, er de konverterede leads – men det er folk, du mener, har et behov for det, du sælger.
Lad os dykke ned i, hvad en mulig kunde kan være.
Klar til at tale med en sælger?
Dine mulige kunder kan groft sagt deles op i to grupper – dem, der er klar til at købe noget nu eller meget snart, og dem, der stadig er ved at afdække markedet for mulige løsninger på deres problem.
Dem, der er klar til at købe noget nu, kaldes SQL’er i marketing-lingo. Det står for Sales Qualified Lead – altså folk, der egentlig bare venter på at få et tilbud fra din sælger. De ved allerede, hvad de vil have, og hvad de skal bruge det til.
Ikke klar til at tale med en sælger. Endnu.
Dem, der stadig er ved at finde ud af, hvad løsningen på deres behov er, kaldes MQL’er – Marketing Qualified Lead. Det er personer, du kan hjælpe ved at vise dem lige præcis det stykke information, de mangler for at afklare, hvad det er de skal bruge for at løse deres udfordringer.
Hvis du gør det nemt for dem at blive klogere på deres problem og de mulige løsninger, er der en god chance for at de bliver til SQL’er på et tidspunkt. Du har altså ’varmet’ en MQL op til en SQL.
Leads – ikke en reel brandfare for din virksomhed
Og så er vi tilbage ved de fortærskede metaforer om temperaturer: En god, målrettet digital marketingindsats er de bål, der varmer de lunkne leads op med relevant information om lige præcis de emner, folk er interesserede i – på rette tid og sted.
De flammende varme lava-leads er de SQL’er, der står i kø til at få et opkald fra en dygtig sælger, der kan hjælpe dem i mål med det helt rigtige tilbud.
Mangler du leads? Vi finder grillen frem
Et lead er altså bare en smart måde at tale om dine mulige kunder!
Hvorfor de lige skal måles i temperatur, ved jeg til gengæld ikke. Men uanset hvad, skal vi nok hjælpe dig med at finde dine leads og stege dem, til de er godt sprøde, lige til at hapse 😉
Leder du efter leads?
Tag fat i mig hvis du gerne vil have fingrene i en ornli’ spandfuld rødglødende leads.
Kristian Krøyer Sørensen
Kommunikationskonsulent