Som leder forsøger du at holde skruen lige i vandet og løfte virksomheden gennem corona. Men løfter du også dine medarbejdere? For tro det eller ej – men det har de behov for.
Kan du få fat i din chef?
For et stykke tid siden deltog jeg i et rum på ClubHouse, hvor vi snakkede om ledelse og selvledelse. Her var en gennemgående frustration mellem de deltagende, at de ikke kunne få fortalt deres chef om deres frustrationer, når tingene gik galt. Chefen var simpelt nok ikke nær så nem at få fat i som før corona. Samtidig følte de sig overset, når tingene gik godt – for der var ikke nogen, som så deres succes og anerkendte det! Det udgav jeg et LinkedIn-opslag om, hvor jeg nævnte, hvordan min egen arbejdsplads har forsøgt at håndtere det. Og så lod jeg det ellers ligge.
Eller det var lige indtil, jeg talte med et par af mine tidligere medstuderende. De pointerede, hvordan de var blevet efterladt til sig selv på deres nye arbejdspladser, fordi ledelsen havde for travlt med at holde bundlinjen i den rigtige farve. Det resulterede i en umotiveret stemning og som resultat, begyndte medarbejderne at søge nye græsgange. Det fik mig til at tænke. Enhver kommunikatør med respekt for sine stakeholders må kunne konkludere det samme som mig; den udvikling er altså ikke optimal for virksomhedens brand.
Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at lederen der ikke har været til stede under krisen har et pænt stykke arbejde foran sig på employee brandingen. Fordi stikker du hovedet i sandet, imens du forsøger at stabilisere truslen, er der risiko for, du mister dine medarbejders tillid, tålmodighed og velvillighed i processen. Hvorfor? Fordi mennesket bare generelt ikke føler sig tilpas i usikre arbejdsforhold, og når først du føler dig usikker, er vejen til helvede faktisk ganske kort. For føler dine nuværende medarbejdere sig ikke tilpas, så kommer dine potentielle medarbejdere til at høre om det.
Rum for samtale
Omvendt: hvis du er til stede og skaber rum for samtale med dine medarbejdere, hvor I kan tale om deres op- og nedture, og virksomhedens tilstand under krisen, vil du opleve, at du kan:
- Øge følelsen af inklusion og sammenhold på tværs af teamet
- Øge produktiviteten hos den enkelte medarbejder
- Mindske følelsen af stress (fordi du mindsker følelsen af usikkerhed)
- Bekæmpe ensomhed på hjemmekontoret.
Nu tænker du sikkert; ”Jeg sidder her midt i en krise og prøver at redde min virksomheds økonomi. Hvordan skal jeg sørge for at være til stede for alle mine medarbejder, når jeg er i ryg til ryg-møder hele dagen? Tid er jo ikke en ressource, jeg har mest af i øjeblikket, og individuelle hold-i-hånden-møder kan altså ikke være førsteprioritet. Rygte eller ej.”
Men det peger mig bare tilbage til det tip, jeg delte med deltagerne på ClubHouse. Et tip der slet ikke er mit at eje, men som jeg som medarbejder kan verificere faktisk virker – og som både sparer på tiden, samtidig med det sætter struktur på den snak, som dine medarbejdere har behov for.
Jamen hvordan?
Øvelsen er genial, fordi det tvinger dem, hvor janteloven rammer hårdest, til at fortælle om deres egen succes, så den bliver anerkendt. Samtidig kan chefens opmærksomhed fra hjemmekontoret koncentreres på en måde, hvor medarbejderne føler sig set, når de har behov for at vende en træls fuck-up eller en corona-frustration. Du får altså muligheden for at samle flere medarbejdere på en gang, mærke dem og tage de negative tanker i opløbet, inden det koster dig en medarbejder.
Vi bruger 30 minutter hver mandag
Hos os er der tale om en halv times møde hver uge. Mere skal der ikke til for at vores hold er med i loopet på, hvad der foregår, hvordan folk har det, og hvordan vi rykker videre på det derfra. Både for medarbejderens og virksomhedens eget bedste.
Hos Gammelbys har vi nemlig et mødeformat, som vi har brugt længe før corona, og som også passer i det virtuelle mødeformat. På vores mandagsmøder deler vi succeser og fuck-ups! En god portion af det faste møde bruger vi altså på at fortælle vores team om sidste uges personlige fuck-up og største succes. I takt med corona er det også blevet en snak om hjemmekontoret, stress og frustration over de ting, som corona har taget fra os.
Tilbage til Clubhouse
Tilbage i ClubHouse-rummet var reaktionen jeg fik ved at dele tippet overraskende positiv, og flere er begyndt at bruge det efterfølgende med stor succes. Så måske det også er noget for dig?
Er du interesseret i at læse mere om problemstillingen, og hvordan din ledelse kan påvirke virksomheden positivt i forbindelse med corona, så har MCKinsey & Company skrevet denne artikel på området.
Noget som Deloitte forresten også støtter ganske fint op om her.
Hvad synes du?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Nicoline Sander
Digital delivery manager