Helt ærligt, hvad foregår der? Hvad virker, hvad virker ikke? Og hvorfor forandrer det sig hele tiden?
LinkedIn ændrer sig løbende, og det er ikke altid til at gennemskue hvorfor, og hvad det betyder for din aktivitet på platformen.
Her lægger jeg vægten på de aktiviteter, der giver dig større rækkevidde på platformen og dermed synlighed og værdifuld respons.
I 2023 kom der flere algoritmeændringer, som har haft stor påvirkning på LinkedIn. Jeg trækker pointer ud fra den store algoritmerapport, Richard van der Blom offentliggjorde i starten af året.
Mit råd vil altid være, at du skal skrive til dine læsere, men du skal kende de vilkår, du er underlagt, og derfor giver det mening at kende platformens præmis.
Aktiviteten på LinkedIn er stigende
Den gode nyhed er, at aktiviteten på LinkedIn generelt er stigende. Der er flere, der poster og engagerer sig med content på platformen end nogensinde før – både individer og på virksomhedsplan – og ”lurerne”, der kun kigger, er blevet færre.
Det giver dig et bedre forum at agere i og øger sandsynligheden for at få reaktioner på din egen aktivitet. Men selvfølgelig øger det også konkurrencen…
Det består dit feed af i dag
Betalt indhold er voksende på LinkedIn, og organisk indhold får mindre rækkevidde end nogensinde før.
- 40 % af indholdet i dit feed er sponserede opslag og annoncer
- 60 % er ”almindelige” organiske opslag.
Likes eller kommentarer?
83 % af alle reaktioner på LinkedIn er likes.
Det er den mindst effektive handling, du kan udføre eller få. Dog kan det på mystisk vis give noget at like sit eget opslag!
Kommentarer er generelt den bedste reaktion, et opslag kan få. Men du skal helst
- kommentere hurtigt efter publicering
- skrive mere end 15 ord
- ikke have links med i din kommentar
Får du kommentarer på dit opslag, så sørg for at svare på dem. LinkedIn prioriterer dialog og giver dig større rækkevidde, hvis du får en samtale i gang.
Hvilken type opslag skal du poste for at nå ud til dit netværk?
Du skal poste opslag på LinkedIn, som giver værdi for kunder, potentielle kunder og medarbejdere. Algoritmeundersøgelsen viser med decimaler, hvilken type opslag, der giver størst rækkevidde:
- afstemninger
- dokument-opslag
- tekstopslag med ét billede
- rene tekstopslag
- video
Der er også forskel på, hvornår det er bedst at poste de forskellige opslagstyper, men så er vi ude i feinscmekerei. Tænk hellere på din målgruppe – hvornår er de aktive?
… Hvis du ikke har energi til at forholde dig til ovenstående, så husk, at de bedste opslag er dem, du rent faktisk får lavet, og som giver mening for dig og dit netværk.
Mix gerne formaterne, så du varierer dig og ikke bliver kedelig og forudsigelig for dem, der følger med. Det er en bedre strategi end at skrive og poste udelukkende for algoritmens skyld!
Hvem ser dine opslag?
- 40 % af dem, der ser dit indhold, er dine forbindelsers forbindelser i 2. og 3. niveau
- 10-15 % af dine forbindelser ser typisk dit indhold
- 25-30 % af dem, der følger dig, ser dit indhold
- LinkedIn husker dine seneste 10-15 opslag – har de ikke fået engagement, får dine kommende opslag lav rækkevidde.
Jo mere engagement du får den første time, jo bedre går det for opslaget de næste seks timer. Og det gennemsnitlige engagement i de første seks timer bestemmer, hvor godt det går de kommende 18 timer.
Du er uden for indflydelse, næsten…
Hvad er et godt LinkedIn opslag?
Men hvad skal du egentlig poste? Hvad er et godt LinkedIn opslag? Hvor skal dit fokus ligge – på algoritmen, på dine læsere eller på begge? Det bliver for langt at få med her, så det skriver jeg et nyt blogindlæg om.
Stay tuned – den næste tjekliste til succes på LinkedIn kommer snart.
Taler du ud i den store tomme intethed?
Vil du ramme din målgruppe stjerneklart – så det giver effekt at være aktiv på LinkedIn?
Så er det mig, du skal have fat i!
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver