Vi vågnede op til en annoncering om en major change fra Facebook her til morgen. Allerede for en uge siden løftede Mr. Zuckerberg sløret for, at han havde tænkt sig at fixe Facebook i 2018, og i dag har vi så svaret på, hvordan Facebook skal fixes = Facebook skal være et bedre sted for dig som menneske.
Ideologisk ændring
Det er ikke første gang, vi har set den slags annonceringer fra Facebook, men denne gang virker det som om, at ændringen stammer et andet sted fra. Tidligere har det virket som om, incitamentet har handlet om, hvor meget det har været muligt at tjene på virksomheder, og det er derfor blevet sværere for virksomheder at nå ud organisk. Denne ændring ser dog ud til at være af mere ideologisk karakter.
Mindre, men bedre tid på Facebook
Zuckerbergs intention med ændringerne er, at vi bruger tiden bedre, når vi er på Facebook. Vi skal have et sundt forhold til mediet, og det er slut med meningsløse, passive input fra brands og medier. Platformen fokuserer nu på meningsfulde relationer med mennesker – altså back to the basics.
Er det så slut med brands på Facebook?
Intet tyder dog på, at ændringerne bliver enden for virksomheder på Facebook, og John Hegeman – en af VP’erne hos Facebook – fortæller da også, at annoncemulighederne på Facebook ikke bliver påvirket af ændringerne.
Når det så er sagt, ser det dog ud til, at virksomheder for alvor skal stramme op, hvis de skal have nogen form for berettigelse i nyhedsstrømmen. Zuckerberg vil have, at post fra virksomheder skal leve op til standarden om at ”encourage meaningful interactions between people”, altså indhold, som får os til at tale sammen – meningsfuldt. Hvad det reelt kommer til at betyde for virksomheder, ved vi først for alvor, når ændringerne er rullet ud.
Er det Facebooks redning?
Alt i alt er det nok meget klogt tænkt af Zuckerberg, at han reagerer på den kritik, der har været af mediet, men spørgsmålet er, om der reelt kan pustes nyt liv i platformen, eller om løbet er kørt. For kan vi bare lave en roll back til de gode gamle dage, eller er vi som mennesker et helt andet sted nu?
Jeg tror ikke, at vi er klar til at give Facebook nakkeskuddet, men om mediet fremover gør dig til et sundere og bedre menneske, vil tiden kun vise.
Hvordan tror du, ændringerne kommer til at påvirke dig som menneske – og som virksomhed?
Hvad tænker du?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Lea Mensel
COO, Online Lead