Der er vist ikke mange produktionsvirksomheder, der ikke mangler kvalificeret arbejdskraft for tiden. Alle kæmper om de samme industriteknikere, CNC-operatører, robotsvejsere, elektrikere og ingeniører.
Hvordan får I potentielle medarbejdere til at søge job hos jer og ikke hos konkurrenten?
Hele snakken om løn og arbejdsvilkår er selvfølgelig vigtig, men det er medarbejders marked, og der skal mere til for at blive den foretrukne i det spil. For medarbejderne handler et godt job om meget mere end løn og arbejdsvilkår.
Det kræver, at I er opmærksomme på jeres employer branding – hvordan fremstår I som virksomhed overfor kommende medarbejdere? Hvordan lever I op til de forventninger, de har?
I skal skabe en fortælling om arbejdspladsen, som gør den attraktiv. Og ja, det virker faktisk!
Det er tydeligt, at vores online indsats har haft en positiv betydning for antallet af kvalificerede ansøgere. Nu kommer de, fordi de har set og hørt noget om Hedema før – og gerne vil være en del af den arbejdsplads, de har mødt online.
Vi har samlet vores bedste råd til employer branding her
1. I skal sørge for at være kendt i markedet – og for noget godt
I skal fortælle de gode historier fra virksomheden. Det kan være kundecases, hvor I fortæller om samarbejdet, og hvad I har leveret. Det kan være, I har installeret solceller på taget eller installeret en ny laserskæremaskine. Måske har en medarbejder 20-års jubilæum, eller I har udbetalt bonus til hele virksomheden. Fortæl historierne! Og skab et billede af en levende virksomhed med rigtige mennesker.
Bonus: Det kan kunderne også godt lide at høre om!
2. I skal være synlige overfor jeres potentielle medarbejdere dér, hvor de er
I skal have styr på, hvor de potentielle medarbejderne holder til. Kører de lige forbi virksomheden, så fungerer et stort banner selvfølgelig godt. Men hvis I vil ud over det helt nære lokalområde, skal der mere til.
Læser medarbejderne Supply-magasiner eller andre faglige medier, skal I have de gode historier fortalt der, fx gennem en PR-indsats eller ved at blogge. I kan også forsøge at fange dem på sociale medier. Skal de aktivt gå ind på jeres sider på sociale medier, kræver det, at I leverer relevant og interessant indhold til dem. I kan også ramme dem gennem digitale kampagner, hvor I får stillingsopslag og nyheder længere ud via Google Ads eller annoncering på Facebook og LinkedIn.
3. I skal fremstå som en attraktiv arbejdsplads
Hvad kendetegner jer som virksomhed? Hvad er vigtigt for jer og for jeres medarbejdere? Det skal I vide, og det skal I fortælle både jeres nuværende ansatte og dem, I søger.
Brug medarbejderne i jeres kommunikation. Lad dem fortælle om virksomheden, arbejdsopgaverne og kulturen gennem konkrete oplevelser. Brug medarbejderportrætter til at vise de mange facetter i jeres virksomhed, arbejdsopgaverne, hvad der skiller jer ud fra konkurrenterne og hvorfor, de ansatte har valgt jer.
4. Vis, at I er stolte af jeres virksomhed og fortæl hvorfor
Det er efterhånden sjældent, at vi går på arbejde udelukkende for at få det overstået og få vores løn. Vi mennesker vil gerne kunne se en mening med det, vi laver og indgå i et større hele. Skab et fællesskab og en identitet for virksomheden og dens medarbejdere og sørg for at få den fortælling med i alt, hvad I kommunikerer. Hvordan ser det ud med work/life balance, og hvad er fremtidsplanerne for virksomheden.
5. Læg en strategi
Læg en strategi for arbejdet, så I fastholder den samme grundfortælling om arbejdspladsen, kulturen og alt det I gerne vil være kendt for (og kan stå inde for). Den skal skinne igennem i al jeres kommunikation, lige fra stillingsopslag, nyheder, kundecases og opslag på sociale medier. I skal være autentiske i jeres kommunikation – det, jeg møder i jeres medarbejderportrætter, skal matche den virkelighed, jeg møder, når jeg går ind ad døren på adressen.
6. Få hjælp til det
Har I brug for hjælp til at identificere de gode historier? Vores erfaring med industrikunder er, at I ofte ikke selv er opmærksomme på, hvor mange gode historier, I har. Vi er virkelig gode til at grave dem frem og få dem fortalt, så det hjælper vi gerne med!
Måske I også har brug for en hånd til at sikre kontinuitet i arbejdet. Vi kan opbygge et årshjul og en marketingplan, så I får en kontinuerlig tilstedeværelse på de kanaler, der virker. For employer branding, øget synlighed og kendskabsgrad i markedet kræver en kontinuerlig indsats og en langsigtet strategi og plan.
Gammelbys er helt på hjemmebane, når det handler om jeres verden. Vi kender industriens vilkår og udfordringer, og vi har en dybt forankret faglighed, som vi meget gerne sætter i spil for at skaffe jer de rigtige medarbejdere.
Brug for hjælp?
Lad os tage en snak om det
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver
Morten Leth Jacobsen
Data- og kommunikationsarkitekt