EFTERLYSNING: Hands on erfaring
”Jeg tror, jeg vil arbejde med PR, men jeg har jo ikke prøvet så meget, så jeg ved ikke helt, hvad jeg vil.”
Sagde den super fine kandidat fra Aarhus BSS, jeg lige har haft uformelt kaffemøde med. Hun blev færdig i sommer, har været i relevant praktik, har haft sit første job, som desværre viste sig ikke at være et godt match, så de var skiltes i mindelighed.
Nu sidder hun så her, fordi jeg har sagt ja til at mødes, efter hun tog fat i mig på LinkedIn. Når nu hun ikke ved, hvad hun vil (og hvem ved det som nyuddannet?) kommer vi naturligt til at tale om, hvad det så egentlig er, hun kan komme til at arbejde med herude i den virkelige verden.
Vi var vidt omkring, og da jeg sendte listen over ting, hun skulle kigge nærmere på, mens hun ledte efter job, vågnede min evige kæphest igen:
Hvor ville det være fedt, at kandidaterne fra kommunikationsuddannelserne (specifikt Aarhus BSS, som er den skole, jeg kender bedst) lige havde haft fingrene i suppen, inden de blev udklækket.
Det ville give gode jobmuligheder ude i de virksomheder, der ikke udelukkende har større brand- og strategiopgaver.
Listen her er ikke udtømmende, så hvis du har flere tips til de unge mennesker, så smid dem endelig i kommentarfeltet.
Så altså, hvis du læser en eller anden form for kommunikation, opnår du et markant forspring for dine studiekammerater, hvis du sætter dig lidt ind i følgende, inden du skal have job:
- Marketing automation-platforme som fx Hubspot & Active Campaign. Der er tonsvist af materiale tilgængeligt – Google er din ven
- Lær at designe kampagneflows – tjek fx Miro ud.
- Hvad er et CRM-system – hvad bruger virksomhederne det til?
- Lav et basalt website i WordPress, lær om templates, builders osv., så du er i stand til som minimum at forholde dig til de basale elementer i et web-projekt.
- Lær Adobe pakken at kende, så du ved, hvad en designer arbejder i, når du måske skal arbejde sammen med sådan en engang.
- Sæt dig ind i SoMe backends, så du ved bare lidt om, hvordan man identificerer en målgruppe (bygger et audience), kører annoncering, måler på resultater osv.
Og er du som min hyggelige kaffegæst blevet færdig med at læse uden at have nået at tænke over den slags, er det bare at sætte i gang, mens du søger job. Så vil vi så gerne ha’, du bli’r lidt længere.
Mangler du erfaring?
Så er du velkommen til at tage fat i Mette for en snak om, hvad du ellers kan gøre for at blive jobklar.
Mette Gammelbys
CEO