- Interview med Louise Aagaard Jensen, Letbek A/S
SMV-er oplever ofte udfordringer med at kommunikere deres grønne resultater, internt og eksternt.
Det er et stort dilemma for mange virksomheder at få deres arbejde med grøn omstilling ud i verden, så det hverken er for meget (greenwashing eller – Gud forbyde det – pral…) eller for lidt (greenhushing).
Det har vi talt med Louise Aagaard Jensen om. Hun har om nogen kommunikeret om grønne resultater de sidste år – nærmere bestemt om plastvirksomheden Letbeks store arbejde med klima-, CO2– og ESG-regnskab.
Louise er ansat hos Letbek som kemiingeniør indenfor bioteknologi og kemiteknologi med to ansvarsområder, som materialespecialist og som sustainability manager. Hendes opgaver består af livscyklusvurdering af plastprodukter, problematikker inden for kemi i plastgenanvendelse og målinger af materialeegenskaber – opgaver som skal kvalitetssikre og certificere Letbeks genanvendelse af plast. Louise sidder også med ESG-rapportering og arbejdet med at blive ISO 14001-certificeret.
Hvordan har det været? Hvilke udfordringer har Louise mødt, internt og eksternt? Og hvorfor er det lige hende, der har fået dén rolle? Det finder du ud af i interviewet nedenfor.
”Var det ikke lige noget for dig…?”
Som så mange andre steder var det lidt tilfældigt, at opgaven med dokumentation af bæredygtighed og CO2-udledning havnede hos Louise. Det var en opgave, Letbek prioriterede højt, men der var ikke en klar køreplan, og derfor heller ikke en plan om at ansætte én dedikeret person til det.
Louise greb bolden og har kortlagt hele Letbeks CO2-udledning netop for at gøre det faktabaseret, når virksomheden taler om CO2. Der var mange andre områder at dykke ned i indenfor bæredygtighed, men CO2 er noget, kunderne kan forholde sig til, og der findes en protokol til at rapportere ud fra. Arbejdet er udført i samarbejde med flere aktører på markedet. Letbek har medvirket i klimaklar SMV og har samarbejdet med MADE og Force Technology om sin take-back strategi.
”Det gode ved arbejdet med bæredygtighed er, at man aldrig er færdig. Der er altid noget mere, man kan dykke ned i – det næste store punkt er biodiversitet. Det hele er meget nyt, og vi er først ved at uddanne os til det. Og det handler bare om at hænge i så godt som muligt, der sker så meget lige nu – det er helt vanvittigt,” siger Louise.
Diskret kommunikation til kunderne
Letbek dokumenterer CO2-udledningen på alle produkter og anfører det på kundernes faktura. Så er det op til kunderne, hvad de vil bruge tallet til, forklarer Louise:
”CO2-udledningen på kundens produkter er dokumenteret, og på vores hjemmeside kan de se, hvordan det er beregnet. Det er vigtigt for os at være transparente om, hvordan vi måler og beregner. Vi vil gerne oplyse dem, og så håber vi, at de stopper op og forholder sig til de faktiske tal. Vil de gerne have, at vi arbejder med at reducere udledningen for deres produkt? Det er deres valg, om de ønsker at arbejde med deres CO2-udledning eller ej.”
”Hvem, der får kasketten som bæredygtighedsansvarlig, har stor betydning for, hvordan arbejdet og resultaterne bliver formidlet, tror jeg. Mange steder ender opgaven hos HR-, økonomi- eller marketingafdelingen – og de har en anden vinkel på at fortælle historien end jeg har. Min baggrund er naturvidenskabelig, og derfor har formidlingen ikke haft det største fokus. I stedet fokuserer jeg på det faktuelle arbejde, og det er utrolig vigtigt for mig, at vi kan dokumentere alt, hvad vi siger,” siger Louise.
Tør vi markedsføre os på det?
“Jeg synes det er svært at markedsføre sig på de grønne resultater og arbejdet med klimaregnskab – man er lidt forsigtig,” fortsætter Louise:
”Vi siger det stille og roligt, vi råber ikke højt eller sætter kæmpe bannere op – vi nævner det, og så må kunderne selv vælge det til. Dem, som det virkelig er vigtigt for, skal nok finde os.”
Adspurgt, indrømmer Louise, at det måske også kan handle lidt om noget jysk mentalitet – man skal jo ikke prale… Havde virksomheden en marketingafdeling, ville opgaven nok blive prioriteret og løftet på en anden måde.
Det er heller ikke fordi, det er en hemmelighed. Ledelsen taler om det, der er skrevet artikler om arbejdet og Louise deltager i mange events, hvor hun deler ud af Letbeks erfaringer. Og der er lavet marketing-flyers til sælgerne, så de kan forklare kunderne, hvad Letbek kan hjælpe med fx i forhold til materialevalg og valg i designfasen. Også på LinkedIn vil virksomheden dele nogle informationer om produkterne og hvor meget CO2, de udleder.
”Det er ikke fordi, vi er bange for greenwashing, men vi har ikke lyst til at blive sat i kategori med dem, der bare kan det hele… Vi har brug for, at det bliver forklaret ordentligt og i dybden – det er ikke nok med en oneliner. Derfor er jeg glad for at komme ud og holde oplæg, hvor jeg kan få det helt ned på jorden. Jeg vil gerne fortælle, hvad vi er gode til, men også hvad vi er i gang med, og hvad vi mangler. Det glemmer man tit, når man har for travlt med at profilere sig – vi gør det her, vi er ikke i mål, men vi er på vej – det elsker jeg, så ved jeg, at det er reelt og ikke bare salgsfis og buzzwords,” understreger Louise.
Intern kommunikation og rekruttering – hvad betyder en grøn profil?
”Den grønne profil er vigtig for os i forbindelse med rekruttering. De medarbejdere, vi får ind, skal kunne se sig selv i det. Ofte er det vores grønne profil, der gør, at vi bliver valgt. Faktisk har vi fået en ny salgschef, der virkelig kan se det fede i det, vi arbejder med. Det ér et væsentligt konkurrenceparameter, det kan vi mærke rigtig meget – også overfor kunderne,” fremhæver Louise.
Genanvendelse og klima er en del af virksomhedens DNA, og alle medarbejdere ved, der er fokus på det. Letbek informerer blandet andet medarbejderne om nye tiltag og forandringer på bærdygtighedsområdet på månedlige orienteringsmøder, på lige fod med øvrige informationer.
I det daglige arbejde, når Louise skal have hjælp til arbejdet fra kolleger, der har travlt med produktionen, forsøger hun at forklare betydningen af det, hun er i gang med, så de forstår, hvorfor hendes målinger også skal udføres og prioriteres:
”Det er ikke sikkert, de synes klimaberegninger og miljømålinger er det vigtigste lige nu, hvis de står med en maskine, der skal fixes, så vi kan opretholde produktionen. Men så forsøger jeg at forklare, at det har betydning for virksomheden fremover, fordi bæredygtighed bliver et parameter på lige fod med kvalitet, leveringssikkerhed og økonomi.”
Det er en ledelsesopgave
At sidde som ene ESG-ansvarlige (eller bæredygtighedsansvarlige) kan være et ensomt job, hvor man nemt kommer lidt i klemme:
”Det er en udfordring at være leder uden ledelsesret. Hvis jeg skal have noget igennem i virksomheden, skal jeg have ledelsen til at bakke op om mine tiltag og strategier. Og selvom jeg har virkelig god opbakning, og projektet er godt forankret hos ledelsen, så vil der altid være gråzoner, tror jeg. Det er også, hvad jeg hører fra andre ESG-koordinatorer eller bæredygtighedsansvarlige i andre virksomheder.”
Et af Louises bedste råd er at få nogle kolleger ind over:
”Jeg vil virkelig anbefale, at man tager fat i dem, der overlapper lidt med dine opgaver – de har meget at byde på, og der er viden og hjælp at hente, fx fra HR eller fra de kvalitets- og arbejdsmiljøansvarlige.
Reengineering plastic
Letbek A/S recycler og upcycler plast fra forskellige industrier og bruger det i produktionen af nye produkter indenfor bygge og anlæg, møbeldesign, landbrug, industriproduktion og vandbehandling.
Virksomheden har arbejdet med genbrugsplast siden den blev stiftet i 1973 og har gennem årene videreudviklet sin ekspertise i at genanvende plast som en cirkulær ressource ved at skille det i småstykker, kombinere dem på ny og bruge materialet til nye nye produkter og løsninger.
Letbek er en ambitiøs virksomhed på det grønne område. Virksomheden har haft fokus på CO2-udledning og genbrug af plast i årevis og behøver ikke sætte gang i nye tiltag for at nå de officielle mål i Paris-aftalen på 50 procent reduktion inden 2030. Alligevel er der stadig et stort fokus på arbejdet med bæredygtighed, genbrug af plastråvarer, m.m.
Skal vi snakkes?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver