Hvis du leder efter SVARET på, om du skal vælge HubSpot eller ActiveCampaign som din marketing automation- og CRM-platform, er du kommet til det rette sted.
Vi har samlet vores egne erfaringer fra vores HubSpot- og ActiveCampaign-specialister, og så har vi researchet nettet igennem for dig, så du kun skal forholde dig til den her ene guide.
Lad os starte med at se på alt det, de to systemer har til fælles…
Alt det HubSpot og ActiveCampaign har til fælles
Begge platforme kan afsindigt meget, og langt det meste er de begge to gode til (Vi kommer til de vigtige forskelle senere).
- De har begge rene og enkle brugerflader, som er nemme at bruge og nemme at lære at kende
- De indeholder begge CRM-system
- De har marketing automation værktøjer og mange templates
- De giver mulighed for at bruge det indbyggede CMS til kampagnelandingssider og andet.
Brugerfladen
ActiveCampaign giver dig et enkelt dashboard, som er intuitivt opbygget og nærmest magen til HubSpots. Du kan nemt tilpasse det til dine egne ønsker med drag and drop og få vist alt det, der er mest centralt for jeres forretning.
HubSpots dashboard er lige så enkelt og nemt at bruge, men du kan lidt mere. Du kan for eksempel skabe tilpassede rapporter, tilpasse størrelsen på rapporterne eller starte med en template. Du kan også gemme forskellige rapporterings-dashboards, så konklusionen må være, at HubSpot giver flere muligheder her. MEN er du blandt dem, som alligevel ser på data i værktøjer som Google Analytics, så er der ingen grund til at vælge HubSpot af den grund.
CRM-systemerne
Uanset om du planlægger at bruge dit CRM til salg, marketing, styring af arbejdsgange eller det hele, så vil både ActiveCampaign og HubSpot give dig alle de værktøjer, du har brug for. Der er selvfølgelig mindre forskelle, men ingenting der bør være deal breakers.
Med ActiveCampaign kan du bygge rapporter om alt fra automatiseringer og kontakt-tags til chatsamtaler, e-mailåbninger, salgstragte, aftalekonverteringer og meget mere.
Du kan det samme med HubSpot, men deres salgsstyring er lidt mindre fleksibel, og det er lidt bøvlet at tilpasse.
Marketing Automation
Det er virkelig nemt at lære at arbejde med automatiseringer i ActiveCampaign. Hvis du aldrig har prøvet det før, er der demoer til rådighed for at få dig godt i gang, og de har en lang række automatiserings-“opskrifter” liggende klar, som du kan starte med, til at bygge alle de mest almindelige automatiseringer:
- Tagging af engagement
- E-Commerce påmindelser om forladte kurve
- Mersalg efter køb og meget mere.
Alle automatiseringer kobles direkte til dine pipelines, aftaler, kontakter og andre data.
Starter du med en template, fortsætter du bare med at tilpasse den med drag-and-drop. Du kan trække og slippe udløsere eller klikke på tilgængelige pladser for at se en liste over muligheder. Du kan også søge efter handlinger, hvis du ikke er sikker på, hvilken kategori de er placeret under.
HubSpot fører dig også fint igennem automatiseringsprocessen, og de byder også på mange gode skabeloner, som får dig hurtigt i gang.
Men de mangler en drag-and-drop-funktionalitet, og deres builder er pæn, men ikke lige så nem at bruge som Active Campaigns.
CMS-systemerne
Medmindre du vil have hele dit website i ActiveCampaign eller HubSpot, så går du nok ikke så højt op i CMS-delen, men der er alligevel CMS-funktioner, som kan være smarte at bruge, fx:
Landingpages til kampagner
Hvis du vil bygge en marketingkampagne med en landingsside, måske en fil til download og en konverteringsformular, kan du hurtigt gøre det i ActiveCampaign – helt uden en webudvikler!
Det kan du også gøre i HubSpot, og de er ret avancerede med SEO-anbefalinger, blog og andre ting. Men – vil du virkelig bruge systemet til dét, eller har du andre tools, som er specialiserede på de områder? Det er overvejelser, der er værd at gøre sig, for du betaler (dyrt) for dem i HubSpot.
Leads
Der er mange, som gerne vil se, hvilke virksomheder, der besøger deres website. HubSpot har funktionaliteten indbygget, og i ActiveCampaignkan du vælge det tool, du bedst kan lide – med en sømløs integration til førende tools som fx Leedfeeder.
Men inden du bruger krudt på det, så tænk over hvad du egentlig vil bruge det til. Det er de færreste, der vil ringe rundt i Falck for at spørge, hvem af deres xx medarbejdere, der har besøgt dit site…
Dynamisk indhold
Med Dynamisk indhold kan du vise forskelligt indhold til brugerne baseret på deres adfærd og regler. Du har måske set i andre guides, at det kun findes i HubSpot, men det er fordi, HubSpot og ActiveCampaign bruger to forskellige tilgange. Resultatet er det samme: Nemlig en slags ”hvis/så-visning” af indhold baseret på brugerens handlinger. Vi er ikke fans. Det er komplekst af bevare overblikket, og vi har endnu til gode at se et positivt ROI på de ekstra timer, det tager at segmentere indhold.
Forskellene
Nu når vi frem til det område, hvor de to platform er HELT forskellige.
Email marketing
ActiveCampaign er bygget op omkring e-mail marketing, og de er dygtige til det.
Både ActiveCampaign og HubSpot har gode email builders. Du kan nemt bygge templates og segmentere dine kontakter til lister, men når det kommer til deliverability – altså hvor stor en procentdel af dine sendte emails, der faktisk bliver leveret uden at blive stoppet i et spamfilter, så er der kæmpestor forskel.
Data fra emailtooltester.com viser, at ActiveCampaign ligger på 91,7 % leverede e-mails, mens HubSpot kun leverer 72,1 %!
Bruger du HubSpot, mister du altså 27 % af muligheden for at få dit budskab ud til din målgruppe. AV!
Prisen
Lad os bare sige det med det samme: HubSpot er MEGET dyrere end ActiveCampaign.
Er du for eksempel en virksomhed, som vil sende én email om måneden til 1000 kontakter og bruge noget marketing automation, så kan du få det til 17 USD pr. måned hos ActiveCampaign ved årlig betaling. https://www.activecampaign.com/compare/hubspot
Det samme vil koste 792 Euro om måneden hos HubSpot for deres pro pakke https://www.hubspot.com/pricing/marketing/starter !
Den lader vi lige stå et øjeblik.
Konklusion
Det er begge to gode systemer.
Men er du interesseret i prisen og det faktum, at ActiveCampaign får leveret 27 % flere af díne udsendte e-mails, end HubSpot gør, så bør du kigge videre på ActiveCampaign.
Skal du derimod kun bruge et CRM-system, så kan HubSpot være helt fint at starte med.
Tag kontakt
Vil du vide mere om HubSpot og ActiveCampaign, eller vil du sammenligne med ClickDimensions, Microsoft Dynamics 365 Marketing eller andre systemer?
Maria Brøndum
Data- og kommunikationsarkitekt