Alle har en mening om marketing
Alle kan tale engelsk, og alle har en mening om marketing, og det er sådan set historien om mit liv: Jeg er cand.ling.merc. i engelsk, så alle kan det, jeg er uddannet i. Jeg har arbejdet med marketing i snart 20 år, så alle har en mening, om det, jeg laver. Herligt!
Der er bare en verden til forskel på, hvor godt ens engelsk bliver forstået og hvor god marketing, man laver.
Det med det engelske er jeg ligeglad med nu om dage. Men når det kommer til marketing, er jeg mere sippet. Det er mit fag, jeg kan med sindsro sige, jeg er god til det. Fuck janteloven. Og jeg synes, det er brand-ærgerligt, når det ikke bliver taget seriøst.
Manglende entusiasme
Et af de klassiske steder, man ofte støder på manglende entusiasme omkring marketing, er i danske små og mellemstore virksomheder. Her det ofte ejerlederen – ”ham selv!”, en salgs- og marketingchef eller en enlig marketingkoordinator/assistent/projektleder, der står med ansvaret for at kommunikere virksomhedens fortræffeligheder til den omkringliggende verden.
Ejerlederens og salgs/marketingchefens håndtering af marketing bliver en anden dag. I dag handler det om den sprit-nyuddannede marketing-”ansvarlige”. I citationstegn, for reelt ansvar bliver der desværre sjældent tale om.
Jeg er stødt på mange virksomhedsledere, der tænker: ”Vi ansætter en helt nyuddannet – de har jo læst til det, så det kan kun blive godt!”. Og så er de ikke så dyre i drift endnu … Så går det tjept: ”Her er din stol, det er kun dig her i huset, der har forstand på det der marketing så: sæt i gang!”.
Dyb marketing-mudderpøl
Problemet er specielt stort i virksomheder befolket af specialister i den tunge ende fx indenfor it og i ingeniører-bårne virksomheder. Der kan man lynhurtigt komme til at padle rundt i sin egen marketing-mudderpøl. For det er ikke sikkert, der er blevet opsat mål for, hvornår du er en succes. Til gengæld er der tårnhøje forventninger til et eller andet udbytte af din indsats og til, at du løfter alle discipliner inden for marketing til fingerspidserne. Strategi, koncept, tekst, design, web, kampagner, det hele både online og off line. Det er jo dig, der har læst til det! Men der er ingen at spørge til råds og sparre med. Og resten af huset ved ikke rigtig, hvad du laver, eller hvad du taler om.
Det kan hurtigt blive ualmindelig ærgerligt for marketing-personen. Og bestemt også for virksomheden.
Gode råd med på vejen
Hvis det kan være til nogen nyuddannedes trøst, er jeg stødt på endda særdeles erfarne og ultra kompetente men særdeles frustrerede marketingansvarlige, der har måttet kaste håndklædet i ringen i netop den type virksomheder (herunder mig selv). Fordi det er så op ad bakke og så ensomt. Så det er ikke mærkeligt, hvis der sidder en del grønne marketingfolk der ude og føler sig klemt på deres faglighed.
Hvad gør man så som lille eller mellemstor virksomhed, hvis man gerne vil lave noget god gedigen marketing?
Der er to fornuftige veje.
- Den ene er, overraskende nok når man tænker på, at min virksomhed leverer marketing on demand: at outsource hele dynen til en ekstern.
- Den anden er at være opmærksom på, at ens nyansatte marketingressource som alle andre mennesker ikke er en ø.
Og her kommer vi sørme også ind i billedet, for vi har arbejdet sammen med en hel del dejlige marketingfolk – grønne såvel som erfarne – gennem tiden. De har leveret det, de var top-gode til, og vi suppleret med resten som deres eksterne marketingafdeling, samtidig med at vi ofte også har fungeret som rygstød og sparringspartner. En slags eksterne kolleger. På den måde holder den marketingansvarlige en hel del længere, marketingarbejdet bliver samlet set pænt effektivt og ingen går rundt og føler sig ensomme.
Skal vi tage en snak?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg vil gerne hjælpe dig!
Mette Gammelbys
CEO