Mennesker køber af mennesker og ikke af virksomheder.
Det ved de fleste godt. Hvorfor er det så, at det er jeres virksomhed, der står for al jeres kommunikation på sociale medier?
I lægger sikkert gode ressourcer i jeres virksomhedsside på LinkedIn eller på andre sociale medier og lægger nyheder, blogs, cases m.m. ud for at brande jeres virksomhed overfor kunder og kommende medarbejdere, opnå større kendskabsgrad, og på sigt salg og rekruttering.
Men virker det?
Det gør det sikkert – men I kan få meget mere ud af jeres indsats.
Det kan I, hvis I får aktiveret jeres medarbejdere og gør dem til ambassadører for virksomheden på sociale medier.
Der findes ikke bedre sælgere end medarbejderne – hverken når I skal sælge jeres ydelser og produkter, eller når I skal tiltrække besøgende til jeres virksomhedsside og dét indhold, som I deler på den.
Er jeres medarbejdere med til at brande virksomheden og sælge jeres produkter og ydelser på sociale medier? Eller opfører de sig som rigtig mange andre – de sniger sig måske op til et forsigtigt ”like” på virksomhedens opslag, og så sker der ikke så meget mere?
Derfor engagerer medarbejderne sig ikke i jeres indsats på LinkedIn
Der er mange rigtig gode grunde til, at jeres medarbejdere ikke engagerer sig i jeres indhold.
De bruger ikke ret meget tid på LinkedIn og kender ikke platformen ret godt.
Mange har oprettet deres profil som et CV for flere år siden og har ikke foretaget sig noget siden. Det betyder, at deres netværk ikke omfatter nuværende kunder, samarbejdspartnere og potentielle kunder, men snarere afspejler deres studietid eller deres tidligere job.
Andre medarbejdere har ikke lyst til at bruge det, de ser som deres personlige profil i virksomhedens tjeneste.
Rigtig mange er utrygge ved at være aktive – for hvad indebærer det, kan de komme til at gøre noget forkert, hvad skriver man egentlig, og hvem ser det?
Og ikke mindst – er det arbejde at sidde og scrolle gennem sit LinkedIn feed? Det føles lidt for hyggeligt til at være arbejde, og mange er nervøse for, at chefen ser skævt til det.
Første skridt på vejen til at gøre medarbejdere til aktive ambassadører
Det kræver opbakning og engagement fra organisation og ledelse. Hvorfor skulle medarbejderne engagere sig, hvis ledelsen ikke går forrest og viser, at det er vigtigt?
Og så kræver det som et minimum følgende:
- Tid og tillid: Jeres medarbejdere skal vide, at det er – mere end – okay, at de bruger tid på LinkedIn i arbejdstiden. Mindst et kvarter om dagen på at læse, like, dele, kommentere og tagge.
- Metode og værktøjer: Jeres medarbejdere skal vide, hvad der skal til for at have en god, brugbar, opdateret profil, og de skal vide, hvordan de bedst deler og kommenterer opslag for at komme bredt ud.
- En lille smule mod: Det er ikke alle, der elsker at dykke ned i LinkedIn og aktivt begynde at gøre ting derinde. Men det kan læres, og det er en bonus både for jer som virksomhed og for den enkelte medarbejder.
Til gengæld er der meget at hente
Hvis I kan lykkes med at gøre jeres medarbejdere trygge og tilpasse med at bruge LinkedIn og gøre dem til aktive ambassadører for virksomheden, kommer I betydeligt længere ud med jeres budskaber. Til medarbejdernes kontakter og deres kontakter.
Jeres budskaber bliver opfattet mere positivt, fordi de kommer fra rigtige mennesker og ikke fra en virksomhed. Og I opnår større forankring internt.
LinkedIns egne algoritmer reagerer positivt på det, der sker. LinkedIn handler om interaktion og dialog – jo mere, aktivitet, der er på jeres indhold, jo vigtigere bliver jeres budskaber vurderet til at være, og så bliver de vist mere til et bredere publikum. En superdejlig spiral at komme ind i.
Så det er ’bare’ at komme i gang og få klædt medarbejderne på til de nye opgaver, så de har lyst til at stå på mål for virksomheden og bidrage til bedre rekruttering, employer branding, øget kendskabsgrad, branding, thought leadership og salg.
Fyr op under kedlerne!
Og slip medarbejderne løs – det betaler sig.
Vil du have hjælp til at komme i gang? Jeg er kun et klik væk.
Helle Husum
Seniorkonsulent, kommunikationsrådgiver