Det sværeste er at gøre det kort

18. august 2015
Posted in Rodekassen
18. august 2015 Lotte Elkjær Flugt

En tekst skal være kort og præcis. Kunsten er at finde ind til kernen – eller som jeg plejer at udtrykke det: Vi skal have kogt suppen ind til en bouillonterning.

Kunsten at skære ind til benet

Begrebet ’elevatortalen’ er kendt af de fleste: At i løbet af en elevator-tur skal du kort og præcist kunne fortælle din medpassager, hvad du og din virksomhed laver, og hvorfor vedkommende skal købe jeres produkt eller service. Sådan er det også med en god tekst.

Ofte kommer teksten nemlig til at lide under, at vi vil dele vores begejstring med læseren, og at vi gør det uden begrænsning. I vores iver medtager vi alle mellemregninger og detaljer, og måske krydrer vi også lige med et par undtagelser eller særtilfælde. Med det resultat, at der sidder en forvirret læser tilbage, som spørger sig selv, hvad det lige var, det hele gik ud på?

Det er her, at bouillonterningen kommer ind i billedet. Begejstring kan nemlig godt pakkes ind i en lille guldterning, hvis du følger et enkelt råd:

Gør op med dig selv, hvad det egentlig er, du vil fortælle din læser. Og skær så alt det andet fra. Ja, alt. Det kan du fortælle om en anden gang, hvis du stadig synes, det er vigtigt – for ofte finder du af at, at detaljerne, undtagelserne og særtilfældene ikke er så vigtige endda. I hvert fald ikke i første omgang.

Guldindpakningens effekt

Det kan være grænseoverskridende at se sin virksomheds nye produkt eller ydelse, som I har udviklet på i månedsvis, og som både kan redde menneskeheden og punkt-svejse under vand, reduceret til en ti-linjers tekst i guldindpakning.

Men hvis du har været hård i frasorteringen undervejs, er det de ti linjer, der kort og præcist forklarer, hvad det er for en genialitet, I har begået, og som bliver forstået og husket af læseren. (Som sidegevinst vil du opleve, at det i mange tilfælde også er din korte tekst, der skaber klarhed internt i virksomheden, ikke den 20 siders produktpræsentation i powerpoint).

Alting tager sin tid

En sidste ting, du skal være opmærksom på, når du koger bouillonterninger, er, at det tager tid at skrive kort og præcist. Faktisk vidste HC Andersen det, allerede før elevatoren var opfundet: I et af sine breve indleder han med at undskylde, at brevet er langt – for han har ikke tid til at skrive kort.

Måske møder du holdingen, at ’hvor lang tid kan det tage at skrive dén smule tekst’? – ud fra devisen om, at tidsforbrug er lig det samlede antal anslag i teksten divideret med antal anslag i minuttet. Holdningen findes stadig, men er heldigvis efterhånden sjælden. Langt de fleste har forståelse for, at en god tekst ikke bare flyder fra tasterne, men at den skal masseres på plads.

Men er det ikke sådan med de fleste fagområder? At der hvor vi ikke selv har ekspertisen, kan vi sjældent vurdere det reelle arbejde og tidsforbrug bag slutresultatet. Og sådan skal det jo helst være: at det færdige resultat skal være helstøbt og lige på kornet, i stedet for at bære præg af de bump, der har været på vejen undervejs i processen.

Sådan er det med bouillonterninger. Og sådan er det med en god tekst.

Er det svært?

Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!

Gbys_medarbejder_lotte

Lotte Elkjær Flugt

Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys