Hold fast i at lave opslag målrettet dit netværk – med indhold du forventer, de kan bruge – og opslag, som du selv har lyst til at lave. Ellers får du det aldrig gjort. I hvert fald ikke mere end et par gange.
Et godt LinkedIn opslag kan være et opslag, der leverer noget værdifuld viden, fortæller en god historie eller bare er god underholdning til læseren. Og som bliver læst!
Skal du have en kontinuerlig tilstedeværelse på LinkedIn, kan det være godt at sætte dig ind i, hvordan LinkedIns algoritme fungerer, og hvad der virker bedst på platformen. For du vil jo gerne have læsere til dit indhold, og det får du ved at øge din rækkevidde og variere dine aktiviteter.
(Richard van der Bloms årlige algoritmerapport analyserer ned til decimaler, hvad der har størst effekt på LinkedIn, og det er den jeg har taget udgangspunkt i til dette indlæg)
Varier dine opslag – de kan noget forskelligt
Jeg har rangeret opslagstyperne efter de mest brugte – i parentesen kan du se rækkefølgen for bedst rækkevidde, så kan du selv vælge, hvad der er vigtigt for dig.
1. Tekst og billede (3)
Den mest brugte opslagstype er tekst + 1 billede.
Optimal tekstlængde: 900-1200 ord
Korte sætninger
Drop de promoverende og sælgende opslag – de får 75 % mindre rækkevidde end andre.
2. Video (5)
Lægger du video op, så husk undertitler – 35 % har ikke lyd på – og sørg for, at videoen fænger og fanger allerede fra det første sekund. Videoer, der er indlejret på LinkedIn, performer betydelig bedre end eksterne videoer.
Husk at de fleste tjekker LinkedIn på deres mobil.
3. Rene tekstopslag (4)
Billeder er ofte en udfordring på LinkedIn – heldigvis kan du godt klare dig uden. Måske har du det som mig – du har masser på hjerte, men er ikke en grafisk wizard… Rene tekstopslag fungerer også OK. Sørg for at lave masser af luft og tydelige afsnit og skriv ikke mere end 1800-2100 anslag.
4. Karuseller/dokumentopslag (2)
Har du tid og overskud (og de der grafiske evner!), kan du lave et slideshow eller en karrusel med dine pointer. Det ser godt ud, og du kan præsentere mere indhold på en overskuelig og lækker måde. Denne type opslag performer godt. De tager også længere tid at lave… Og stiller som sagt krav til dine grafiske kompetencer – også selvom du kan bruge forskellige gratis værktøjer, fx Canva.
5. Polls (1)
Du er sikkert stødt på polls, når du scroller gennem dit feed. Ifølge algoritmen giver de god rækkevidde, men jeg mangler endnu at støde på en poll, som gav mening for mig at reagere på. Har du eksempler på polls, som gav værdi for dig – så fortæl meget gerne om dem!! Sørg i hvert fald for at forklare, hvorfor du laver denne poll og del resultaterne med dine kontakter efterfølgende.
Indhold i dine opslag
Billeder
Når du bruger billeder – så vinder selfies stort. I det hele så virker taget billeder med mennesker på, gerne personlige billeder – drop stock fotos. Men benyt gerne mere end et billede på dit opslag.
Links
Læserne vil generelt gerne blive på LinkedIn, når nu de er der – både når de skal se video og eller læse mere. LinkedIn vil også rigtig gerne have dig til at blive på deres platform, derfor får opslag med link til eksternt indhold mindre rækkevidde.
Tænk mere på, hvad du vil med dit opslag end på algoritmen!
Hvis dit mål er at få besøgende ind til din hjemmeside, så smid da det link på. Og smid det i selve opslaget. Finten med at lægge links i kommentarsporet er irriterende og virker kun på algoritmen (hvis den da gør det…). Det er møgirriterende for dine læsere, og samtidig forsvinder linket, når nogen deler dit opslag.
# er so last year
De giver ikke noget for din rækkevidde. Jeg bruger dem nu stadig til at supplere mine tekster og understrege eller udvide det emne, jeg behandler. De fremhæves i teksten og gør det nemt at få et overblik over dit emne.
Ekstra tip! Brug klokken!
Alle profiler har en klokke-ikon i toppen af profilen. Du kan klikke på klokken, hvis du vil være sikker på at se en konkret persons opdateringer i dit feed. Det virker jo også den anden vej! Anbefal dine kontakter at aktivere klokken, så de kan følge med hos dig. (Du kan eventuelt bruge dit topbanner til at vise vej til klokken).
Jeg har lavet en intro til LinkedIns algoritme lige nu – så du har styr på, hvad der virker og ikke virker (i teorien i hvert fald). Læs det her:
Taler du ud i den store tomme intethed?
Vil du ramme din målgruppe stjerneklart – så det giver effekt at være aktiv på LinkedIn? Så er det mig, du skal have fat i!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist