Vi bruger LinkedIns karrusel-annonce-format, og vi er fans. Læs med og bliv selv fan!
Hvordan skaber man trafik og opmærksomhed på LinkedIn – og ikke mindst, hvordan sørger man for, at LinkedIns kryptiske algoritmer bliver holdt glade og katapulterer éns indhold helt op i stratosfæren?
Det er, sammen med spørgsmålet om cirklens kvadratur og hvem der har spist den sidste enhjørning, en af tilværelsens tågede gåder. LinkedIn har dog et værktøj, der gør det mere effektivt at annoncere på platformen. Vi bruger det flittigt, og det kan I også roligt gøre.
Vi taler om LinkedIns Karruselannoncer.
Vi har skrevet lidt om, hvor godt video performer på sociale platforme. Men hvis video er for uoverskueligt – eller måske uoverkommeligt rent økonomisk – kan vi anbefale at overveje karruselannoncer.
Det har jeg aldrig hørt om
Men så hører du det her: Karruselannoncer er efterhånden en fast del af feedet på LinkedIn. I stedet for at have en annonce med ét billede, kan du lægge op til femten billeder (kaldet ”kort”) i en annonce. Når annoncen bliver vist, kan brugeren se det første kort – men kan også samtidig se, at der er mere at opdage, fordi kort nr. to også bliver delvist vist.
Derfor virker de (kommunikations-
mæssigt)
Hvis man bygger sin karruselannonce rigtigt op, skaber man en spændingskurve, og man giver samtidig brugeren mulighed for selv at bestemme farten – det er brugeren selv, der swiper sig videre i historien. Med flere billeder (kort) har du også mulighed for at komme mere i dybden med din historie eller dit produkt. Resultat: Bedre konvertering og interaktion.
Derfor virker de (teknisk)
Rent teknisk (siger LinkedIn) giver karruselannoncer bedre score i LinkedIns algoritmer, fordi brugeren ikke interagerer én gang med et opslag, men det antal gange brugeren ser hvert billede i din karruselannonce. Det vil sige, at hvis din karruselannonce rummer fem billeder, og brugeren bladrer videre, til alle fem er blevet vist, får du fem gange så mange points inde i LinkedIns algoritme. Du kommer altså højere op i hierarkiet og bliver dermed vist til flere i din valgte målgruppe.
Vent lige lidt!
Karusselannoncen udnytter også den parameter, der kaldes ‘dwell time’ – eller den tid annoncen befinder sig på skærmen, mens du læser den. Jo længere tid du dvæler ved en annonce, desto mere relevant vil annoncen fremstå for algoritmen. Derfor vil den distribuere annoncen endnu mere.
Den fagtekniske forklaring er cirka sådan her: Dwell time + kliks = mere godt.
Vores pro-tips til karruselannoncer
- Begynd i det små med annoncer med 3-5 kort. Hvis det virker, så byg på.
d - Test og ret: I LinkedIns campaign manager kan du i detaljer se, hvilke kort der giver interaktion, og du kan også se, hvor brugeren eventuelt står af. Brug den viden til at rette til, så det spiller endnu bedre.
d - LinkedIn er ikke den eneste platform, der tilbyder karruselannoncer. Facebook gør det også.
d - Vis brugeren, at der er mulighed for at swipe til højre, fx med en hånd eller en pil i nederste højre hjørne af hvert kort (dog ikke det sidste, jo)
d - Den samlede størrelse på din fil må ikke overstige 10 MB, og antallet af anslag i teksten på hvert kort bør ikke være meget mere end 200 (hvilket er temmelig meget).
. - Softwaretips: Brug Canva, ikke PowerPoint, til at lave din annonce. Eller brug profferne. Vi kender et par stykker og har dem på lønningslisten.
Det starter her
Vil du vide mere, om hvad du kan bruge LinkedIn-karruselannoncer til? Så skriv til Kristian og bliv viis.
Kristian Krøyer Sørensen
Kommunikationskonsulent