”Jeg har til gode at møde et bureau, der kan kommunikere om bæredygtighed,” sagde hun, og jeg tænkte, ”WTF – det ka’ vi da!”
Jeg sad under dækket på Fregatten Jylland sammen med Sofie Randel, og hun kendte mig slet ikke endnu, så det var måske ok, hun havde det sådan 😏
Sofie havde holdt et maks inspirerende oplæg om hendes overbevisende resultater med skraldehåndtering på blandt andet Northside og hos AGF, og jeg havde allerede næsegrus respekt for hende. Både fordi hun evident vidste, hvad hun talte om, når det kom til alt bæredygtigt. Men også fordi, jeg er en sucker for alt, der har med skrald at gøre 🤭
Det blev til mange snakke om verden mellem Sofie og mig i månederne efter, og det gik op for mig, at når man har et bureau som mit, der stort set udelukkende knækker virkelig svære kommunikationsnødder, så måtte bæredygtighed være en smal sag at kommunikere om.
Dernæst slog det mig, at kernen i Gammelbys brand pludselig gav en helt ny mening. I vores strategi har der altid stået at ”Vi tror på, at verden ville være et bedre sted, hvis alle talte, så man kunne forstå det.”.
Nu gik det op for mig, at det, jeg i mange år havde tænkt på som en lidt ukonkret ting, men som noget, jeg virkelig tror på – det holder pludselig for alvor vand i en verden, hvor vi skal redde verden.
Ikke en smal sag alligevel
Det med at kommunikation om bæredygtighed er en smal sag viste sig også at være lidt løgn. For hvis det var det, var der langt flere virksomheder, der brændte igennem på området. Man er nødt til at have et ok dybdegående kendskab til problematikker og terminologi, og man skal følge intenst med, for det går pænt stærkt på området, selvom det slet ikke går stærkt nok.
Så jeg begyndte at orientere mig for alvor – læste, talte med folk i mit netværk og tog til konferencer med bæredygtighed og grøn omstilling som tema. På konferencerne skete det mere end én gang, at jeg tænkte ”det er fandme smart, det de har fundet på og/eller den måde, de driver deres virksomhed – det har jo kolossalt potentiale for at være med til at gøre verden til et bedre sted!”
Skønne spildte kræfter
Men når jeg tjekkede hjemmesiderne for deres system/service/koncept/produkt/platform, der helt oplagt kunne være med til at redde verden i større eller mindre grad, var det en trist omgang. Der var stort set heller aldrig noget at finde på sociale kanaler, og hvis der var, var det svært at gennemskue sammenhængen til det, jeg havde hørt fra virksomheden ”live”.
Sandsynligt resultat: Hvis en potentiel kunde, samarbejdspartner eller investor en dag googlede noget, de pågældende virksomheder tilbød eller stod for, ville de ikke finde en pind. Sikke et spild!
Det vil vi være med til at gøre noget ved:
- Vi vil synliggøre brands, der har ansvarlig opførsel og gode ESG-intentioner som en ægte kerne af deres forretning.
- Vi vil aktivere alle kommunikationstricks i bogen, for at virksomheder, der har gode bud på at redde verden, enten med deres produkt eller deres adfærd kommer ud med deres budskaber og får masser af kunder – og tiltrækker de allerbedste medarbejdere til formålet.
- Vi vil hjælpe virksomheder med deres interne kommunikation, så deres medarbejdere bliver bomstærke ambassadører og drivkræfter for den grønne omstilling.
Og så vil vi selvfølgelig modbevise Sofies påstand. Klart 😎
Sådan kommer I godt i gang med at kommunikere om jeres grønne initiativer – og bliver ved, så I styrker jeres brand.
Skal vi snakke?
Vil du vide mere om hvordan I kan få skabt relevant og ærlig kommunikation om jeres bæredygtige tiltag? Kontakt mig på
Mette Gammelbys
CEO