Kravene for dokumentation af mailtilladelser bliver nemlig strengere fra 25. maj 2018 på grund af ændringerne i Persondataforordningen, GDPR. Det bliver sværere at få folk til at signe up til dit nyhedsbrev, og det bliver svært at beholde de tilmeldinger, du har allerede.
Du skal kunne dokumentere enhver nyhedsbrevstilmelding, også på dine eksisterende modtagere. Det betyder, at enhver tilmelding skal være aktivt bekræftet på en mail – altså en to-trins tilmelding eller bekræftelse.
Og hvad så? Er det så slemt, at listen bliver mindre?
Uanset, hvordan du vender og drejer det, skal du nok ikke forvente, at samtlige nyhedsbrevsmodtagere, du har i dag, ”gentegner” abonnementet på dit nyhedsbrev. Men de, der aktivt tager stilling til, at de faktisk gerne vil modtage dit nyhedsbrev, er interessante – fordi de rent faktisk har en interesse i din virksomhed og det, du leverer.
Personligt tror jeg, det er sundt for os at få ryddet ud i mailinglisten og komme i gang med at tænke strategisk over, hvem vi ønsker at ramme med et nyhedsbrev, og hvordan vi skaber indhold, som rammer de mennesker.
Hvornår vil du virkelig gerne modtage et nyhedsbrev?
Hvis du virkelig gerne vil modtage et nyhedsbrev fra en virksomhed, skal du nok få bekræftet den bekræftelsesmail, du modtager. Men hvornår vil du virkelig gerne det? Det kræver, at virksomheder tager sig sammen og giver deres læsere noget virkelig brugbart i indbakken. Fremover skal vi altså virkelig tage os sammen, når vi sender nyhedsbreve ud. Der er ikke plads til halvhjertede nyhedsbreve – du skal gøre dig fortjent til at blive læst!
Kapløb mod den 25. maj 2018
Efterhånden som vi nærmer os skæringsdatoen den 25. maj 2018, kommer vi til at opleve et kapløb fra virksomhederne for at få deres modtagere til at ”gentegne” abonnementerne. Så det gælder om at skille sig ud fra flokken. En måde at gøre det på er at starte tidligt, så du fanger dine modtagere, før de bliver bombarderet med andres sign up-mails. En anden, og lidt mere langtidsholdbar måde er som sagt at skabe indhold, der rammer modtagerne, så de slet ikke har lyst til at undvære dit nyhedsbrev.
skriver du nyhedsbreve?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Lea Mensel
COO, Online Lead