Aktiviteter
- Lead generation
- Kampagne
- Retargeting
Kunde
Om samarbejdet
Arj, hvorfor skriver de ikke, hvem det er??” Vi ved det godt – generiske cases er ikke så troværdige som de andre ☺
Men hos Gammelbys leverer vi marketing til rigtig mange it-virksomheder, og nogle af dem er benhårde konkurrenter.
Derfor anonymiserer vi nogle af vores cases som fx denne, der kører for en mellemstor, dansk it-virksomhed.
Du må hjertens gerne få supplerende oplysninger om casen – bare giv os et ring, så finder vi ud af det!
Lead generation, der giver resultater
For en mellemstor dansk it-virksomhed udviklede vi en online-kampagne, der skulle generere nye B2B-leads til virksomhedens salgsorganisation. På bare 15 uger skabte kampagnen 113 nye leads.
Det særlige ved denne case er, at vi, via løbende dialog og evaluering med kunden, næsten halverede prisen per lead fra 457 kroner de første uger til 261 kroner mod slutningen af kampagnen – og samtidig formåede at øge kvaliteten af indkomne leads tilsvarende.
To e-bøger og præcis målretning dannede ramme om kampagnen
De centrale elementer i kampagnen var to e-bøger, som hver især skulle generere leads ved at tilbyde forskellige faglige indgange til kampagnens centrale tema: innovation med cloudbaserede værktøjer.
LinkedIn blev valgt som den primære kanal for kampagnen netop på grund af indbyggede muligheder for at målrette mod helt bestemte virksomheder og stillingsfunktioner. Vi oprettede en liste med specifikke virksomheder på baggrund af kampagnens målgruppe, som annoncerne blev rettet direkte mod. Vi målrettede kampagnen endnu mere ved at definere en række stillingsbetegnelser, kampagnen skulle ramme.
Vi brugte bannerannoncering sammen med kunden som en test af custom intent-formatet, hvor vi målrettede bannereksponeringer til personer, der havde foretaget bestemte innovationsrelaterede-søgninger på Google eller besøgt bestemte websites.
Optimering gav synlige resultater
Straks efter kampagnen var lanceret, startede vi løbende evalueringsmøder. Til møderne kiggede vi på kvaliteten af de indkomne leads, performancedata for de enkelte annoncer og så på data for, hvem annoncerne blev eksponeret for. Vi fokuserede på, hvilke budskaber og formater der havde fungeret bedst – og skar resten fra med relativ hård hånd.
Kunden indhentede selv evalueringer af de indkomne leads fra salgsorganisationen, og med den viden foretog vi sammen med kunden løbende justeringer af den valgte målgruppe. Justeringerne gav allerede synlige resultater efter kort tid i form af stigende klik- og konverteringsrater og lavere leadpriser – en tendens der fortsatte gennem hele kampagnens varighed.
Kampagnen i tal
Pris pr. lead
Uge 1 > 457 kr.
Uge 5 > 373 kr.
Uge 10 > 286 kr.
Uge 15 > 261 kr.
Klikrate
Uge 1 > 0,26
Uge 5 > 0,35
Uge 10 > 0,4
Uge 15 > 0,43
Retargeting gjorde en stor forskel
Kunden havde ved kampagnens start aldrig arbejdet med retargeting og havde derfor ikke opsamlet nogen målgruppe af personer, som tidligere havde besøgt deres hjemmeside. Det betød, at vi startede opbygningen af målgruppen fra scratch og først sent i kampagnen kunne begynde at målrette kampagnen overfor tidligere besøgende. Resultatet kom med det samme, i form af yderligere forbedringer i kampagnens samlede performance.
Brugbar viden, som kan genanvendes
Ved kampagnens afslutning var prisen per lead helt nede på 261 kroner. Kunden har ikke bare fået en masse gode leads at arbejde videre med, men også en meget skarp målgruppe, de kan genbruge til opfølgende kampagner.
Kunden har desuden fået en masse viden om, hvordan de selv kan arbejde med optimering af kampagnemålretning og få mærkbare resultater ud af det. Ikke mindst har de fået et retargeting-setup, de næste gang kan