Ansvarlig
kommunikation
Fortærsket, men vigtigt
Vi mener, at bæredygtighed er for vigtig en sag til at overlade til kommunikationsfolk og reklamefolk. Vi mener dog også, at de oprigtige, ægte, dokumenterbare fremskridt skal formidles – og at det skal være sådan nogle som os, der gør det.
Hvad sker der med et udtryk, som bliver til en kliche? Det drukner. Hvad værre er, intentionen bag udtrykket drukner, når der tærskes langhalm på det i forsøget på at sælge hvad som helst fra havredrik til skibsmotorer. Det er en reel bekymring, vi har som kommunikationseksperter.
Grøn kommunikation er for vigtig en sag til at overlade til marketingafdelingen.
Læs vores interview med Sofie Randel, stifter af Don´t Waste it og Rethink event.
Greenwashing og greenhushing
At greenwashing er en ting, der plager vores branche, er efterhånden en kendt sag. Men der er en anden side af greenwashing: Det, som en klog mand (fra konsulentfirmaet Treehuggers) har kaldt greenhushing. Det dækker over, at virksomheder, der rent faktisk gør noget aktivt for bæredygtighed i form af produktudvikling eller produktionsoptimering, ikke tør sige noget om det. Af frygt for at blive beskyldt for greenwashing og dermed at ende i en gabestok. Det er lige så slemt. Vi mener, at hvis I ude i selve virkeligheden har gjort noget, der kan inspirere og gavne, så bør I også fortælle om det – det skal bare gøres rigtigt, så det hverken bliver kvalmt eller underspillet. Det er det, vi kan, sammen med jer: At finde de budskaber, der klart og præcist formidler det, I gør.
Dimsen er ikke fed. Fordelene er fede.
Langt de fleste virksomheder, der udvikler egentlig bæredygtig teknologi, opfører sig som start-ups. De er glade! Og det har de grund til! De har nemlig opfundet noget i kraft af deres hjerners intelligenskvotient, som kan gøre en positiv forskel. Dermed risikerer man også at falde i den klassiske kommunikationsgrøft, når man kommunikerer teknologi. Man siger: se, den har 400 Watt komprimeret op i plejlstangsforlængeren. Man siger ikke: Se, den kan løse dit problem. Her kan vi som kommunikationsspecialister hjælpe jer med at få formidlet det, der virkelig rykker hos dem, der skal vide alt om jeres løsning.
Sådan kommer I godt i gang med at kommunikere om jeres grønne initiativer – og bliver ved, så I styrker jeres brand.
Deltag i et gratis kompetenceudviklingsforløb – og kickstart jeres grønne rejse
Klar til klimaregnskabet?
De store er begyndt, for de bliver snart tvunget til det: At aflægge et klimaregnskab. Det bliver snart et krav fra offentlige indkøberes side på EU-niveau, og det krav kommer til at sive nedad i forsyningskæden til alle tænkelige underleverandører.
Når I skal fremlægge et klimaregnskab, skal I naturligvis kunne dokumentere jeres initiativer og jeres klimabelastning. Det kan vi dårligt hjælpe jer med. Men vi kan hjælpe jer med at få formidlet resultaterne, så jeres kunder – og deres kunder – kan se med egne øjne, at der er røv i bukserne; at I rent faktisk gør noget, der i småt eller stort er med til at løfte os alle sammen fremad.
Få identificeret de gode historier!
Kontakt Helle, hvis dine gode historier skal op af skrivebordsskuffen og ud til kunderne.
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist