B2B Branding i en meget dansk kontekst
Et stærkt brand aktiverer jeres forretningsstrategi og er med til at holde jer flyvende.
Med et stærkt brand styrker I jeres forretning, positionerer jer markant over for jeres konkurrenter, øger jeres troværdighed og sikrer, at I er top-of-mind, når kunderne skal vælge – og at I beholder kunderne, når de først er landet hos jer.
Samtidig bliver det med et stærkt brand noget lettere for jer at rekruttere de rette medarbejdere, og også holde på dem på den lange bane, fordi det bliver tydeligt, hvad I står for, og hvad de har at tro på i hverdagen.
Der er grunde nok til at styrke jeres brand – også selvom I er en B2B-virksomhed, der ikke skal kile jer ind i forbrugernes hårdt pressede opmærksomhed om børnetøj, duftlys og læskedrikke.
I skal til gengæld cementere jer på plads i jeres målgruppers opmærksomhed med ekstremt skarpe budskaber båret frem af en lige præcis jeres brandfølelse og løftet om at Sådan Her Bliver Det, Når Vi Løser Jeres Pains.
Hos Gammelbys er størstedelen af vores kunder SMVer. Og små og mellemstore virksomheder har ikke traditionelt set fokuseret meget på at høste de potentielt set enorme fordele af at bygge og drive forretningen på hjul af et stærkt brand.
Det vil vi gerne skubbe til og inspirere om, og derfor har vi skrevet tolv blog posts om branding for B2B-virksomheder – specifikt danske B2B-virksomheder og særligt til de mere mellemstore af slagsen.
Så hvis du er ejerleder, direktør eller kommunikationsansvarlig i sådan en virksomhed, er denne serie fra os til dig 😊
Når du heller ikke har 25 millioner
Når du færdes i den boldgade, skyder langt de fleste bøger, tekster og blogs om branding langt forbi målet.
Tag en hvilken som helst lærebog om branding, og den vil være smurt ind i cases om LEGO, Nike, Coca-Cola, Apple og Levi’s. De brands har flere ting til fælles: De er gode eksempler på stærke, solide, velstyrede brands, jovist. Men de er alle multinationale, multi-milliard-virksomheder, der spenderer buler af penge på at udvikle og beskytte deres brand.
Og de er alle sammen B2C-brands.
Hvad de end ligner, ligner de ikke dig og din virksomhed. Og så er det virkelig svært at finde hands on inspiration til din hverdag og dit ønske om at stå ud som jer.
Vi skriver til dig, der sad på HD-kurset og tænkte: ”Det er da imponerende med Nike og det, men der, hvor jeg kommer fra, har vi ikke 25 millioner om året til branding. Jeg arbejder i en mellemstor industrivirksomhed på den jyske højderyg/I en halv-men-ikke-hel-stor it-virksomhed syd for Køge/i en nogen ting teknologitung biks i Randers. For dælen. Jeg kan ikke se, hvad jeg kan bruge Pampers og L’Oreal til – jeg vil lære af nogen, der ligner mig!”
Vores intention med serien her om branding er at vise dig, hvad du kan bruge branding til i den type virksomhed, du arbejder i – i en dansk kontekst. Vi kommer omkring det teoretiske grundlag, vi dykker ned i alle de gode forretningsmæssige grunde til at bruge krudt på jeres brand, og vi viser dig, hvordan vi her i huset arbejder med processen og leverer letforståelige fundamenter for brands.
Det gør vi for at inspirere dig og for at give dig en branding-guide, der passer til din hverdag og din virkelighed – ikke til Coca-Colas.
De skal nok klare sig, også uden os.
Det kan du forvente af de tolv blog posts om branding:
1. Introduktion: Hvad er vi ude på, og hvad kan du regne med at få ud af det?
2. Et par definitioner eller to: Brands og branding
3. Image, brand og kommunikation – hvad er forskellen
4. Begær eller behov: B2C brands og B2B brands
5. I dit fjæs: Derfor er branding relevant for en dansk B2B-virksomhed
6. Well-known for being famous (UK): Strong European B2B brands and what they do right
7. Du er mere end en bil: Arketyper i brand-arbejde
8. Ovenover alting stråler forretningsstrategien: Sådan finder og udvikler vi dit brand
9. Pris og poesi: Klassiske brand positioner på B2B-markedet
10. Shoppinglisten: Brand promise, kernefortælling
11. Look right, feel right: Visual identity, logo and other guf (UK)
12. Mere end balloner og kuglepenne: Sådan bruger du din brandidentitet i praksis
13. Sådan kommer du i gang/det 13. afsnit af tolv: Tjekliste for din branding proces
De tolv blog posts, (som endte med at være tretten, fordi vi lige havde lidt mere på hjerte, og så må vi se gennem fingre med overtro 🫣) udkommer fra nu af og drysset frem mod sommerferien. Lyder det som noget for dig, så abonnér på dem her i vores nyhedsbrev.
I næste udgave dykker vi ned i definitionerne: Hvad er et brand, og hvad er branding? Læs med her.
Stay tuned – mit hold og jeg ser frem til dit udmærkede online selskab omkring det her! 🤓 🤠
Tal med os
Skal vi hjælpe dig i gang med at høste frugterne af ægte B2B-branding?
Mette Gammelby
Data- og kommunikationsarkitekt
Morten Leth Jacobsen
Data- og kommunikationsarkitekt