En tur i flyttebilen: Sådan skaber jeres brand handling og forvandling i den virkelige verden
Hen over de senere måneder har vi vendt og drejet begrebet branding – med særligt øje for den virkelighed, danske B2B-virksomheder befinder sig i.
- Vi har set på definitionerne på brand og på branding
- Vi har talt om hvor meget danske virksomheder (af SMV/B2B-typen) har behov for en aktiv og styret brandingproces i den internationale konkurrence
- Vi har talt om udvikling og definition af et brand og om hvordan vi gør her hos Gammelbys
- Vi har skrevet om konge-værktøjet over dem alle – jeres brand-manual og hvad den bør indeholde.
Denne gang – som er den sidste sending i denne omgang af branding-blog-posts – vil vi komme ind på, hvordan du får dit brand til at flytte din virksomhed sammen med sådan nogle som os.
Sådan får vi dit brand til at leve
Når vi har nailet jeres brand og skabt en stærk, operationel brand-manual til jer skal I gang med at arbejde med jeres brand i hverdagen, så det for alvor kan flytte jeres virksomhed – ellers er det hele lidt omsonst.
Vi skal altså transformere en statisk ting på et stykke (virtuelt) papir – en brand identitet og en brand-manual – om til handling og forvandling i den virkelige verden.
Den rigtige løsning er den, som I tror på
Og her kommer vi med en lille indrømmelse først: Der findes ikke én rigtig brand identitet for jer, og der findes ikke én rigtig måde at rulle jeres brand ud på, hverken visuelt, tekstmæssigt, identitetsmæssigt eller aktivitetsmæssigt. Selv om vi – og andre brandeksperter – præsenterer vores løsning for jer, som om den var den eneste rigtige, så er sandheden denne:
Den rigtige brand-løsning er den, som I (og vi) tror på og som vi gensidigt forpligter os til over tid.
Vi er ikke de eneste i verden, der er gode til brand og til at udvikle visuel identitet. Vi er heller ikke de eneste, der kan skrue en operationel marketingplan sammen for jer – og eksekvere den med succes. For hvert brand findes der med garanti ti lige så gode løsninger, som den som vi eller vores kolleger i branchen præsenterer for jer.
Den løsning, der virker, er den, som I føler er rigtig, som I køber ind på, og som I forfølger skånselsløst, trofast og ihærdigt.
Den løsning, der fejler, er den løsning, der ikke bliver fulgt til dørs og investeret i.
Vores job som konsulenter er todelt: Først skal vi finde den løsning, som vi alle tror mest på og som ideelt set er forankret i noget autenticitet, så den holder på den lange bane. Så skal vi holde jer fast på den løsning fremover – det kan fx ske ved, at vi sammen med jer lægger en handlingsplaner og hele tiden sikrer, at alting er on-brand.
En ting er, hvad vi kan hjælpe jer med, en anden er, at uden ejerskab for “alt det nye” forankret i virksomheden, så flytter I i virkeligheden ingen steder. Det er derfor ikke nok, at I tror på løsningen, I skal også leve løsningen – og her kan en personlig handlingsplan være brugbar.
En personlig handlingsplan er den enkelte medarbejders individuelle plan for, hvordan han eller hun kan “leve” brandet i hverdagen. Det kan handle om, hvordan man håndterer en specifik situation med en kunde eller hvordan man svarer på sine mails. Det er den enkelte medarbejder, der skal gøre sig de overvejelser, for så bliver resultatet ægte og der er bedre sandsynlighed for succes.
Ræk ud
Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i gang med at skabe forandring gennem branding!
Lea Mensel
COO, Online lead
Morten Leth Jacobsen
Seniorkonsulent