LinkedIns nye brugergrænseflade kommer til at medføre store forandringer og stiller krav til, at du foretager ændringer på din profil allerede nu, hvis du vil bevare din synlighed og relevans på netværket.
Hvis du har udenlandske kontakter, er du måske allerede stødt på det nye design, men også flere danske profiler har mærket forandringens vinde.
Hvornår kommer det nye design?
LinkedIn ruller designet ud for en million brugere ad gangen, fortæller Jillian Bullock fra LinkedIn Ninja Downunder. Hvilken batch, du er i, afhænger af det nummer, du fik, da du oprettede din profil på LinkedIn. Derfor er der ingen synlig logik i, hvem der får den nye version hvornår – det er ikke afhængigt af land, industri, uddannelse, jobbeskrivelse eller noget andet.
Ændringerne på LinkedIn flytter flere funktioner og finesser over på den betalte platform LinkedIn Premium og på salgsværktøjet Sales Navigator. Betaler du ikke for en Premium profil, får du fremover kun adgang til de basale funktioner på netværket. Hvilke konsekvenser forandringerne får – om det presser flere brugere over på de betalte løsninger, er det for tidligt at sige noget om. Men det ligner en tanke, at det følger i halen på Microsofts opkøb af LinkedIn i 2016. Vi holder øje og vender tilbage med flere opdateringer om dette.
Har du holdninger til opkøbet og baggrunden for forandringerne på LinkedIn, hører jeg meget gerne fra dig i kommentarfeltet.
Det nye design lægger sig tæt op af mobilversionen. Det bliver mere overskueligt og mere intuitivt at navigere rundt i, men altså også med mindre funktionalitet.
Mangler du noget, du plejer at have?
Som sagt er nogle funktioner flyttet over til betalte profiler, mens andre er flyttet, så de skal findes under nye menupunkter. Hvis du har mistet funktionalitet, så tjek den visuelle guide til LinkedIns redesign i bunden af dette blogindlæg eller skriv i kommentarfeltet – så skal jeg guide dig til dem.
Du har kun to linjer til at sælge dig selv
I dag har du 2.000 tegn til at beskrive dine kvalifikationer i dit summary, og dine besøgende ser dem alle på computeren. Fremover er det kun de to første linjer af profilteksten, der er synlig på computeren, ligesom på mobilen. Det stiller store krav til dine to linjer! De skal virkelig vække interesse, før nogen klikker ind på din beskrivelse. Tænk dem som en overskrift og giv den gas med call to action og top fokus på værdien for læseren.
Du mister kontrollen med dine kontakter og dine egne oplysninger
Den største forandring er søgefunktionen. Her kan du virkelig mærke forskellen på ikke-betalende LinkedIn bruger og Premium bruger. Avanceret søgning og gemte søgninger er ikke længere tilgængelige for gratisterne.
Ligesom du ikke længere har det samme overblik over dine kontakter som nu – du vil fremover hverken kunne tagge dine kontakter eller skrive noter på dem. Skynd dig at eksportere dine kontakter med de oplysninger, du har angivet på dem, så du beholder overblikket over dem, om ikke andet så uden for LinkedIn. Muligheden for at eksportere kontakter og dine egne profiloplysninger forsvinder nemlig med det nye design.
Eksporter dine kontakter:
Gå ind på dine kontakter – klik på tandhjul i øverste højre hjørne:
Klik på ”Export connections”:
Gem din profil: Du gemmer din profil som en PDF øverst på din profil. Klik på den lille pil til højre for ”View profile as” og vælg ”Save to PDF”.
Du bestemmer ikke længere, hvordan du vil præsentere dig selv
Dine anbefalinger lægger sig ikke længere sammen med de ansættelser, de er knyttet til, men ligger i tilfældig rækkefølge i bunden af din profil. Det er nok en god idé at gennemgå dem for at se, om de stadig giver mening, når de ligger løsrevet fra de jobfunktioner, de hører til.
Der kan ikke længere selv vælge rækkefølgen af dine erfaringer. Sektionerne på din profil kan ikke sorteres, Experience, Education, Volunteer Experience, Skills, Endorsements og Recommendations ligger fast i den nævnte rækkefølge. Projekter, kurser og certificeringer er samlet under en ny sektion, Accomplishments.
Dine anbefalinger bliver mere relevante
Endorsements bliver til gengæld mere målrettede og relevante og dermed måske mere troværdige. I stedet for at ligge som et tapet af profilbilleder ud for dine Skills, som de færreste undersøger nærmere, vil dine Endorsements se forskellige ud afhængig af, hvem der besøger din profil.
Dine besøgende får vist Endorsements fra de personer, som de selv er forbundet med, og kan selv afgøre, om de stoler på disse personer – og ikke mindst har de mulighed for at kontakte jeres fælles forbindelser for at få uddybet deres Endorsements.
Når du fremover tjekker din profilstatus, får du begrænsede oplysninger i sammenligning med nu. Væk er grafen og udviklingen i dine besøg, din aktivitet og din ranking i forhold til tidligere uger. Nu kan du kun se, at du ranker i top xx % i sammenligning med andre inden for dit felt. Jeg ved ikke med dig, men for mig fjerner det lidt af incitamentet til at konkurrere med mig selv om at gøre det bedre uge for uge.
Har du hands-on erfaring med det nye LinkedIn design – fortæl, fortæl …
Jeg har ikke selv fået det nye design, så alt hvad jeg skriver er hearsay fra diverse LinkedIn influencers. Derfor hører jeg rigtig gerne fra dig, der allerede har haft fornøjelsen af LinkedIns redesign – er du glad, ligeglad, irriteret eller frustreret? Smid en kommentar nedenfor! Og stay tuned for gennemgang af andre ændringer.
Visuel guide til LinkedIns redesign
Den amerikanske LinkedIn ekspert Donna Serdula har lavet en visuel oversigt over de mange forandringer på LinkedIn – en supergod gennemgang, som guider dig igennem det nye design på en overskuelig måde.
LinkedIn’s Desktop Redesign Explained …Visually – by Donna Serdula
Få mere at vide om LinkedIn
Læs flere blogindlæg på Gammelbys blog om kommunikation og marketing
Tjek min LinkedIn-profil og tag kontakt, hvis du vil følge med i mine kommende indlæg om LinkedIn og meget andet.
Brug for hjælp?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist