Aktiviteter
- Kampagne
- Grafik
- Tekst
- Animation
- Radiospots
Kunde
Om samarbejdet
I 2022 udviklede vi sammen med energiselskabet AURA en stort anlagt kampagne rettet mod private el-kunder og elbilsejere. Formålet var at skabe opmærksomhed om AURAs nye tilbud på ladestandere til elbiler og at flytte private kunder over på en elaftale hos AURA.
Kampagne
AURA arbejder tæt sammen med nogle af markedets bedste udbydere af elladestandere, og da det er et strategisk indsatsområde for AURA at skabe vækst på dette felt, var tiden den helt rigtige til at skaffe sig en stærkere position i markedet. I 2022 var markedet for private el-ladestandere glohedt, og der var maksimal fokus på elpriser. AURAs ønske var at blive set som det stabile, troværdige og solide valg, hvor der bag kulissen står en række professionelle mennesker, der gør hele processen nem for kunderne.
Vi oplevede en markant tilgang af kunder på både elsalg og ladestandere i kampagneperioden. Så det virkede, ingen tvivl. Vi vil helt klart bruge Gammelbys igen.
Andrea taler for AURA
For at skabe en fortælling om kampagnen, opfandt vi en arketypisk AURA-kunde og kaldte hende Andrea. Andrea er den typiske elbilskunde – hun er økonomisk bevidst, hun er miljøbevidst, velorienteret, nysgerrig – men ikke specielt teknisk interesseret. Det skal bare virke, og der skal være et minimum af bøvl, når hun vælger en ladeløsning til familiens elbil. Andrea er også den, andre mennesker spørger til råds, for de ved, hun har sans for at vælge sikkert og rigtigt.
Ladestandere og el-aftaler
Vi udviklede derfor en række Andrea-historier, der alle tog afsæt i den hverdag, den nye elbilsejer befinder sig i: Hvem kan man stole på, hvad er overordnet set det bedste valg af ladestander og elaftale, og hvem har den rette viden til at tage mig i hånden og gøre min hverdag lettere? Det har AURA. Samtidig var der også et basalt oplysningsarbejde, der skulle finde sted: AURA var nemlig ikke kendt som leverandør af ladestandere til private hjem.
AURA har sin egen illustrationsstil, og det var vores opgave at få Andrea-figuren og hendes univers til at passe ind i den markante stil og tone, der allerede var etableret. I de små animationer, der blev skabt omkring figuren, satte vi fokus på at skabe en hyggelig, venlig og afslappet stemning – for at afdramatisere det store valg, det kan være at finde den rette ladeløsning til elbilen eller at vælge leverandør af el til hjemmet. Og altid med en kat.
Radiospot, animationer, busreklame og infostandere
Vi udviklede storyboards til en række animationer med Andrea og det øvrige persongalleri, og det var på baggrund af disse storyboards, at de forskellige scenarier udviklede sig og blev transformeret til kommunikation på bus-langsider, på nettet, som tv-reklame, på sociale medier og annoncer på infostandere ved indfaldsvejene til de større byer i Østjylland.
Kristine Bræmer Jacobsen, der er marketingchef for energi og teknik hos AURA, siger: ”Vi valgte Gammelbys, fordi vi havde fået dem anbefalet i netværket. Tiden var knap, som den ofte er med den slags kampagner, og vi havde booket plads i mediebilledet i efteråret, så vi vidste, at der skulle produceres i en fart. Det evnede teamet – med stærke kreative løsninger og med solid projektledelse hele vejen. Og altid i en god, engageret tone. Selvfølgelig gælder det om at finde hinanden i en sådan proces – lære hinanden at kende – men det gik smertefrit alt sammen.”
Og resultaterne?
“Uden at jeg som sådan vil ud med konkrete tal, så kan jeg sige, at vi klart oplevede markant tilgang af kunder på både elsalg og ladestandere i kampagneperioden,” siger Kristine. ”Så det virkede, ingen tvivl. Vi vil helt klart bruge Gammelbys igen.”
Vil du vide mere?
Ring til Morten, hvis du skal bruge en kampagne med ægte gennemslagskraft.
Morten Leth Jacobsen
Seniorkonsulent