I 2021 traf ledelsen i elinstallatørforretningen make:net en beslutning om at etablere en selvstændig afdeling inden for IoT. Martin Nielsen Nørskov blev direktør i den nye virksomhed, evenIoT, og skulle finde nogen, der kunne hjælpe ham med at skabe fundamentet og bygge et brand op fra bunden til IoT-forretningen.
”Vi var meget bevidste om, at evenIoT udspringer af en veletableret elinstallatørforretning, og at det var en helt anden historie, vi skulle ud og fortælle markedet,” indleder Martin.
”Vi skulle have skabt et nyt navn og en selvstændig, visuel identitet til den nye forretning, og så selvfølgelig et website. Derudover skulle jeg have opbygget en effektiv marketing automation motor, der kunne skaleres i takt med vores behov – og sidst, men ikke mindst, skulle jeg finde nogen, der kunne tage ansvaret for vores løbende marketingindsats fremover.”
evenIoT, der blev etableret i 2021, leverer komplette IoT-løsninger til entreprenører, byggebranchen, ejendomsadministratorer og boligforeninger. evenIoT udspringer fra make:net, der er en el-installatørforretning, som i mere end 20 år har udført el-installationer og udviklet komplekse, tekniske løsninger til industri, erhverv og private.
”Vi brugte i højere og højere grad vores viden og erfaring til at hjælpe virksomheder med at skræddersy IoT-løsninger. Vi kunne se, at IoT var et forretningsområde, hvor vi virkelig havde noget at byde ind med, og som vi ønskede at satse på.”
Martin Nielsen Nørskov, direktør hos evenIoT.
Ikke et alternativ at ansætte marketingmedarbejder
To do-listen var med andre ord lang nok til at udfylde et fuldtidsjob, men ansættelse af en marketingmedarbejder så Martin ikke som et reelt alternativ.
”Jeg ville ikke kunne finde én person, som dækker så bredt og dybt inden for de mange, forskellige specialist-discipliner, som er nødvendige i dag inden for marketing,” siger Martin og forklarer: ”Jeg havde behov for et full service-bureau, der dækker det hele på specialistniveau – tekst, grafik, web, kampagner, marketing automation, PR. Kort sagt, en partner der dækker hele paletten.”
Skal tage sin egen medicin
Martin gik i gang med en grundig research af markedet.
”Jeg ledte efter en partner, der var dygtig både til marketing generelt og til marketing automation. I den forbindelse synes jeg jo altid, det er godt at teste, om man tager sin egen medicin – og det gør Gammelbys. Der gik kun kort tid, fra jeg havde udfyldt en formular på Gammelbys website, til jeg blev ringet op.”
”Gammelbys havde en god forståelse for vores behov, og jeg fik en masse gode input allerede på det første møde. I det hele taget var der en god kemi, og jeg fornemmede hurtigt, at de forstod, hvad vi gerne ville kommunikere, og hvordan vi ville kommunikere det.”
Specialister skal sætte deres viden i spil
På en indledende workshop blev der arbejdet i dybden med forretningsmodel og -strategi for evenIoT. Det hele blev mappet op mod det forestående arbejde med at bygge brand og udvikle kommunikationen mod markedet. Og det var en rigtig god proces, husker Martin.
”Med evenIoT skulle vi skabe en ny virksomhed fra bunden. Jeg havde selvfølgelig selv tanker og idéer, men jeg havde behov for kvalificeret modspil. Når man kommer som specialist, har man efter min mening en forpligtelse til at sætte sin viden i spil, og det gør Gammelbys.”
Brænder lige så meget for det som os
“I min research havde jeg været i dialog med forskellige bureauer for at få flere vinkler på samarbejdet og afsøge mulighederne. Det var vigtigt for mig at finde nogen, der tager ejerskab og brænder lige så meget for tingene, som vi selv gør.”
”Mange af de bureauer jeg var i kontakt med, lagde op til en samarbejdsmodel, hvor jeg skulle tegne mig for mindst 12 måneder up front og afregne via retainers. Den model er jeg ikke stor tilhænger af,” fortæller Martin.
”Jeg sætter stor pris på fleksibiliteten i mit samarbejde med Gammelbys. Vi er ikke bundet til hinanden i en langvarig kontrakt, og det betyder efter min mening, at man gør sig mere umage – hele tiden. Begge parter tager ejerskab og har hånden på kogepladen, og kundeforholdet er baseret på tillid og værdi. Jeg mærker tydeligt, at Gammelbys brænder lige så meget for tingene, som jeg gør – vi samarbejder, fordi vi kan bruge hinanden og kan lide hinanden,” siger Martin.
Opbygning af kampagne og sparring på salgsprocesser
I skrivende stund har evenIoT lanceret sin første, online kampagne, som er begyndt at kaste leads af sig.
”Vores samarbejde med Gammelbys begynder nu at ændre karakter fra udvikling af brand og opbygning af marketing-fundament til løbende marketingdrift, hvor Gammelbys har ansvaret for vores samlede marketing-indsats,” fortæller Martin.
”Vi er gået i gang med den første, online kampagne, baseret på marketing automation. Det kræver tålmodighed og fokus på, at det er en langsigtet indsats – men allerede nu har vi fået de første leads på kampagnen, så det trækker i den rigtige retning. Gammelbys giver os også god sparring på, hvordan vi kan udvikle og optimere vores salgsprocesser i forhold til en ny, online virkelighed, så vi konverterer leads til ordrer.”
Rigtig godt tilfreds med sit valg af Gammelbys
Alt i alt er Martin rigtig godt tilfreds med sit valg af Gammelbys.
”Gammelbys gør et sindssygt godt stykke arbejde! De er engagerede, de vender hurtigt tilbage, og så har vi altid en god dialog og proces omkring tingene, hvor jeg føler, jeg bliver forstået og får kvalificeret modspil. Hos Gammelbys bliver tingene håndteret professionelt i ordets fornemste forstand.”
Ring til Mette, hvis du vil høre mere om, hvordan vi også kan gøre en forskel for din marketingdrift
mette@gammelbys.dk