Da Bridgestone Danmark får nye retningslinjer for PR fra deres europæiske hovedkontor i Bruxelles, vælger de at indgå et PR-samarbejde med Gammelbys, som skal stå for at omsætte strategien til det danske marked og løbende eksekvere på PR-indsatsen i forhold til den danske virkelighed.

”Tidligere var vores PR fokuseret på teknik og alene rettet mod motormagasinerne. Derfor var det vores tekniske chef, som sammen med freelance motorjournalister stod for PR her i Danmark. Da vores europæiske hovedkontor besluttede, at PR skulle opprioriteres og rettes bredere ud i markedet end kun mod motormagasinerne, valgte vi at indgå samarbejde med Gammelbys”, fortæller Lotte G. Bodilsen, Senior Marketing Specialist hos Bridgestone Danmark.

Spiller efter reglerne, men er ikke bange for at tage chancer

Europæisk set er Danmark ikke et stort marked for Bridgestone. Derfor blev forholdene i det danske PR-landskab heller ikke prioriteret højt, da retningslinjerne for den centrale PR skulle lægges.

Lotte G. Bodilsen fortæller: ”Vi havde brug for et bureau, som kunne være med til at lægge en strategi for vores PR, hvor der blev taget hensyn til de lokale forhold, men hvor vi stadig overholdt de europæiske retningslinjer. Her har Gammelbys vist sig at forstå den organisatoriske virkelighed, vi skal operere under – men samtidig er de ikke bange for at udfordre reglerne, når det giver mening, så vi kan arbejde ud fra den mest optimale strategi i forhold til det danske marked.”

Et godt greb om dækbranchen målretter PR-indsats

Det er langt fra altid, de europæiske pressemeddelelser kan oversættes direkte til de danske forhold, og her et det vigtigt med en indgående forståelse for branchen.

“Gammelbys har ikke nødvendigvis en naturlig interesse for dæk, men de er supergode til at sætte sig ind i gummi-tankegangen. Det er det ikke alle, der er. Hvis jeg skulle forklare basale ting fra bunden hver eneste gang, vi skulle i gang med en ny pressemeddelelse, ville jeg simpelthen gå død i det. Gammelbys evne til at sætte sig ind i produktet gør også, at de er gode til at identificere de målgrupper og medier, som de enkelte nyheder er interessante for.”

Lotte G. Bodilsen
Senior Marketing Specialist hos Bridgestone Danmark

Tekniske dækbeskrivelser bliver letfordøjelige

I takt med at pressemeddelelserne skulle vinkles, så de ikke længere kun var interessante for motormagasinerne, skulle der også tales i et helt nyt sprog uden de sædvanlige tekniske termer.

”Her er Gammelbys pissedygtige! De kan noget med ord, så en teknisk tekst om dæk bliver letfordøjelig og kommer ned på et niveau, hvor også Hr. og Fru Jensen kan forstå den. Det gør virkelig en forskel for os ”fagnørder”, som har svært ved at løsrive os fra de gængse fagtermer”, slutter Lotte G. Bodilsen.

Kommunikative virkemidler:

PR

Content

Strategi

Om Bridgestone

Bridgestone Danmark er en del af verdens største dækproducent og udvikler og producerer dæk til alle former for køretøjer. I Danmark sælges dæk til personbiler, varebiler, lastbiler, entreprenørmaskiner, landbrugsmaskiner og lastbiler via et bredt forhandlernetværk.

Tag fat i Lotte nu!

Brug for en analyse af dine PR-muligheder?
lotte@gammelbys.dk
+45 2627 1580