Arj, hvorfor skriver de ikke, hvem det er??” Vi ved det godt – generiske cases er ikke så troværdige som de andre ☺
Men hos Gammelbys leverer vi marketing til rigtig mange it-virksomheder, og nogle af dem er benhårde konkurrenter.
Derfor anonymiserer vi nogle af vores cases som fx denne, der kører for en mellemstor, dansk it-virksomhed.
Du må hjertens gerne få supplerende oplysninger om casen – bare giv os et ring, så finder vi ud af det!
– Vi råder jo vores egne kunder til at outsource deres it-drift. Det er af akkurat samme grund, vi har valgt at outsource vores marketing, indleder vores anonyme CEO hos en dansk it-partner.
– Vi har ikke en marketingafdeling, og har aldrig haft det. Gennem tiden har vi haft et par medarbejdere med marketingbaggrund og interesse for faget – men når marketingarbejdet ikke har hørt under deres primære ansvarsområde, har de hele tiden skullet lave noget andet. Marketing blev på den måde en sporadisk indsats, hvor opgaverne blev løst som venstrehåndsarbejde, i stedet for et fokuseret, langt træk, fortæller CEO.
Vi ringer bare til marketingafdelingen
– Med Gammelbys som vores eksterne samarbejdspartner har vi nu fået en professionel marketingindsats i et fokuseret, langt træk, og vi slipper for at gå og bekymre os om vores marketing i hverdagen. Det er en kæmpe fordel at få marketing smidt væk herfra, så det ikke er nogens ansvar, vi ringer bare til marketingafdelingen, siger CEO.
– Sammen med Gammelbys arbejder vi inden for en økonomisk ramme til de løbende aktiviteter, og så aftaler vi projekter derudover, fx hvis vi vil køre kampagner. Gammelbys er meget transparente og realistiske i deres tilgang til opgaven, og tingene stikker ikke bare af, selv om vi har lagt ansvaret for vores marketing over til dem, uddyber han.
Gammelbys råder over alle kompetencerne
En anden fordel ved at outsource sin marketing til et professionelt bureau er også, at marketing er deres kernekompetence, pointerer CEO.
– Gammelbys råder over alle kompetencerne og kan sætte de rigtige fagligheder i spil til opgaven. Vi kan jo ikke selv ansætte en eller to personer, og så tro, at vi har alle de nødvendige marketingkompetencer inhouse – hos Gammelbys får vi 10 % af en tekstforfatter, 20 % af en grafiker, 10 % af en SoMe-specialist og så videre, alt afhængig af opgaven.
Et fleksibelt samarbejde, hvor vi kan klikke ind og ud
Ifølge CEO er en af de store fordele ved at arbejde fast sammen med et bureau gennem længere tid, at samarbejdet kan fungere meget fleksibelt.
– Vi er ikke bundet til en fast rytme med Gammelbys, men har et fleksibelt samarbejde, hvor vi kan klikke ind og ud. Vi kan fx have aftalt en pause i vores marketingaktiviteter pga. travlhed, eller fordi vi har valgt at spænde marketinglivremmen ind for at prioritere andre aktiviteter. Pludselig ændrer tingene sig, så vi skal i gang igen. Og når vi så kender hinanden over et langt forløb, starter vi ikke forfra hver gang, men er hurtigt spolet på, klar til kamp. Jeg kan altid ringe til Gammelbys, og så sker det noget i en fart.
Jeg opfatter det ikke som et salgskald, når Gammelbys ringer
Gammelbys venter ikke kun på at blive ringet op. Samarbejdet og telefonopkaldene går begge veje.
– Gammelbys er gode til at kontakte os, når de ser muligheder for os, eller hvis tingene har stået stille i længere tid. Så får jeg lige et telefonopkald, fortæller CEO.
– Tit kan man være lidt forbeholden og sidde med paraderne oppe, men jeg opfatter det ikke som et salgskald, når Gammelbys ringer. Gammelbys er gode til at byde ind og have en advisory rolle.
Gammelbys forstår vores verden: Det fikser vi!
– Det har stor værdi for os, at Gammelbys forstår vores verden – både Microsoft-verdenen med produkter og services, vores forretningsmodel, vores hverdag – og at Gammelbys har en stor kontaktflade hos Microsoft. Det betyder fx, at når der sker udskiftninger og ændringer i dagligdagen, har Gammelbys altid forståelse for det og ved, at det er en del af gamet. I den slags situationer er det rart, at vi altid bliver mødt med ’Det fikser vi!’.
CEO kommer med et andet eksempel på værdien af Gammelbys mangeårige erfaring fra it-branchen.
– Da vi indledte samarbejdet med Gammelbys, var vi i gang med en længere proces med at finde vores DNA. Vi havde først tænkt, hvor svært kan det være, og vi var også kommet ret langt – men vi havde også erkendt, at vi havde brug for øjne udefra og nogen, der kunne sætte ord på det markedsføringsmæssige, husker CEO.
– Selv om det var en af de første opgaver, Gammelbys løste for os, fik de hurtigt bundet vores mange ydelser sammen i det overordnede koncept, vi arbejder med i dag. Det var tydeligt at mærke, at Gammelbys ikke startede fra bunden, og de var skarpe på den værdi, vores koncept skulle italesætte over for vores kunder.
Et godt råd: Lad være med at forsøge at gabe over det hele selv
– Vi har valgt at outsource vores marketing ud fra akkurat samme grundlæggende overvejelser, som når vi råder vores kunder til at outsource deres it, nemlig at man som forretning ikke skal forsøge at gabe over det hele selv, siger CEO.
– Fokuser på jeres egne kernekompetencer, og læg så resten ud til tredjepart – og nyd godt af deres kompetencer!
Lyder det interessant at outsource jeres marketing?
mette@gammelbys.dk