Aktiviteter

  • Branding
  • Research
  • Kernefortælling

Kunde

Lemvig Kommune

Om samarbejdet

-Mange kommuner arbejder aktivt med branding på bosætning og kendskabsgrad. I Lemvig Kommune har vi tidligere kørt nogle ret tunge og tidskrævende processer, når vi har arbejdet med branding og kernefortællinger. Det kunne vi godt tænke os at gøre anderledes, indleder Lars Klemensen, Udviklingschef i Lemvig Kommune.

Agil brandingproces

– Da vi skulle have udarbejdet en kernefortælling for Lemvig Kommune, valgte vi derfor at gå en anden vej. Arbejdet skulle være mere agilt og tage afsæt i eksisterende materialer, input og analyser. Og ikke mindst skulle det være billigere.

Som udviklingschef er Lars Klemensen blandt andet ansvarlig for, at Lemvig Kommune er en attraktiv bosætningskommune, både for nuværende borgere og tilflyttere. I dagligdagen har han derfor et tæt samarbejde med Turist- og Handelschef Mai Lindgaard, som udover at sikre turister til byen også er ansvarlig for, at Lemvig har et attraktivt handelsliv for borgere og erhvervsdrivende.  

– Uanset om vi skal lave planer for kommunens bosætning, handelsliv eller turisme, skal vi have styr på, hvem vi er. Det sætter rammen for, i hvilken retning vi skal udvikle, siger Lars. 

Kernefortællingen er vores mindset for hele den måde, vi arbejder på. Den er meget mere end bare en fortælling om, hvad Lemvig skal være kendt for – den er rammen for alle de aktiviteter og tiltag, vi sætter i gang. Med vores kernefortælling som ramme kan vi koncentrere os om målet

Mai Lindgaard - Turist- og Handelschef

Ledte efter en enkel og agil proces, med grundighed og kvalitet

Som nævnt i indledningen valgte Lemvig Kommune at gå en anden vej end den gængse i kommunens brandingarbejde. I stedet for en langstrakt, tung og dyr proces med mange interessenter involveret, ønskede Lars og Mai en agil, komprimeret og ikke mindst billigere proces, uden at gå på kompromis med kvalitet og udbytte. 

– Jeg ledte efter en enkel og agil proces med kvalitetssikring hen over. Fra tidligere samarbejde med Gammelbys vidste jeg, at de havde den tilgang, jeg var på jagt efter, og at resultatet er i topkvalitet, siger Lars.  

Som grundlag for arbejdet brugte Gammelbys først en dag på at få Lemvig ’ind under huden’, bl.a. ved at tage på besøg i byen og oplandet og deltage på fælles morgenmøde med byens erhvervsdrivende. Et målrettet udsnit af relevante interne analyser, strategier og idékataloger for kommunens udvikling blev arbejdet igennem, suppleret med Gammelbys’ research på Lemvig Kommunes nuværende markedsføring og kommunikationsindsats. 

Gammelbys stiller de rigtig irriterende spørgsmål

– Når jeg arbejder sammen med Gammelbys, er det en enkel og agil proces, hvor jeg samtidig bliver trukket gennem en grundighed, der sikrer kvaliteten. Det kræver tid og forberedelse fra begge parters side, og jeg er altid imponeret over Gammelbys grundighed i deres forberedelse, siger Lars.  

– Ja, Gammelbys er meget proaktive i deres forberedelse og opgaveløsning, supplerer Mai. 

– På vores arbejdsmøder stiller Gammelbys de rigtig irriterende spørgsmål, og vi har hele tiden har en klar fornemmelse af, at det ikke bare er noget, de griber ud af den blå luft. Gammelbys stiller sig ikke bare til tåls med vores svar, vi bliver udfordret. Vores opstartsmøde hos Gammelbys i Aarhus var så dybdegående og satte så mange tanker i gang, at vi talte hele vejen hjem i bilen bagefter, siger Mai med et smil.   

Resultaterne

Kernefortællingen er blevet det ønskede arbejdsredskab

– Vores kernefortælling er endt med at blive det arbejdsredskab for os, som vi havde håbet på, siger Lars. 

– Kernefortællingen er vores pejlemærke for de aktiviteter og udviklingsprojekter, vi sætter i gang, så vi sikrer, at initiativerne ikke stritter i alle retninger, men ligger ind mod vores overordnede fortælling, vores brand. Vores kernefortælling er vores selvforståelse, og skaber fællesskabet omkring vores selvforståelse, uddyber han. 

– Man kunne jo tro, at kun en lokal samarbejdspartner kunne ramme følelsen af Lemvig, men Gammelbys har ramt plet. Måske lige præcis fordi Gammelbys kommer med eksterne øjne, kombineret med nysgerrighed og grundighed. Der er ikke så meget diskussion eller snakken frem og tilbage, hvis noget skal justeres undervejs, Gammelbys går efter bolden, tilføjer Mai. 

– Vi er endt med det forventede gode resultat. Den agile og komprimerede proces, vi kører med Gammelbys, fungerer rigtig godt. Og selv om jeg jo godt vidste det fra tidligere, så blev jeg endnu engang positivt overrasket over Gammelbys grundighed, og hvor godt de sætter sig ind i tingene, slutter Lars. 

Vil du vide mere?

Vil du have styr på jeres kernefortælling? Så tag fat i Lotte!

Gbys_medarbejder_lotte

Lotte Elkjær Flugt

Seniorkonsulent og kommunikationskonsulen

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Axel Kiers Vej 18B, 8270 Højbjerg

CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 20 42 09

© Copyright Gammelbys

Kom i spil med Pinball Marketing

Thought leadership - Attention = Fuel