Aktiviteter
- Brandworkshop
- Brandidentitet
- Kernefortælling
- Visuel identitet
- Tekst
- Grafik
- Sociale medier
- Event
Kunde
Om samarbejdet
MUGATO har udviklet en softwareløsning, der ikke bare er revolutionerende – den kommer til at vende op og ned på alting i forhold til digital transformation. Det krævede en brandfortælling, der ramte plet – og en visuel identitet, der matcher brandfortællingen. Det har vi leveret.
Kampagne
Mugato er en dansk it-virksomhed, der løser et gigantisk problem, nemlig muligheden for at få et præcist, dynamisk og overskueligt overblik over en virksomheds it-infrastruktur – og de løser det endda på rekordtid.
Samtidig er de oppe mod en vis skepsis i målgruppen, for de it ansvarlige på alle niveauer har hørt det hele før. It-branchen er præget af store ord og løfter og dem, der kan få allermest ud af Mugatos løsning til Infrastructure Relationship Management, er dem, der for alvor har fået tudet ørerne fulde af muligheden for et overblik og et beslutningsgrundlag, de bare aldrig ægte har fået.
“Allerede tidligt i produktet kunne Mette og holdet ved Gammelbys se, at det vi havde brug for, ikke var det, vi troede, vi havde brug for. Det var meget tidligt i udviklingen af vores produkt, og vi vidste ikke rigtigt, hvem vi var som virksomhed,” siger Michael Frandsen, CTO og medstifter hos Mugato.
“På det tidspunkt beskrev vi os selv med use cases og kundeeksempler. Vi var ikke sikre på præcis, hvad vi var for kunderne – er vi en plæneklipper eller en lygtepæl? Derfor var det også svært trænge igennem i markedet – vi vidste ikke, hvilket ben vi skulle på i forhold til vores produkt. Vi kunne forklare det, men ikke vise det. Og produktets kerneværdi var usynlig.”
Sådan bygger man et brand
Michael og Mette Gammelby blev enige om at gennemføre en brandingworkshop ved Gammelbys for at få styr på Mugatos kernefortælling og skabe deres brand.
“Gammelbys har mange års erfaring fra IT-branchen, men de har også en markant anderledes tilgang til arbejdet, end det man møder hos andre bureauer. Og vigtigst af alt: De kunne følge med i alt, hvad vi snakkede i vores faglige snak og nørderi, og samtidigt udfordre os på det. Hos andre bureauer er de hurtige til at give dig noget fra hylden, som lige så godt kan passe på en havetraktor eller en bamse – det er sjældent, bureauer rent faktisk forstår, hvad vi snakker om. Det gør Gammelbys, og det kan man se i arbejdet,” fastslår Michael Frandsen.
Vismand og helt
Med udgangspunkt i vores brandmodel, der tager udgangspunkt i Jungs teori om arketyper definerede vi først Mugatos arketype . som vismand med en snas af helt. Vismand, fordi Mugato med sit software afslører sandheder, virksomheder ellers aldrig kunne finde. Og helt, fordi Mugato med den superkraft, de kommer med, løser ellers uløselige problemer.
Så: Ud med ydmyghed og mumlen, ind med en stærk og stolt position iblandet en ikke ringe portion arrogance – som man kan tillade sig, når man ved, hvad man står for.
“Gammelbys kunne se, hvem vi var allerede før vi selv rigtigt vidste det. Den brandfortælling og de tekster, de skabte til os i den spæde start, harmonerer perfekt med den virksomhed, vi er nu – 4 år senere.”
Visuel identitet
Mere kant, mindre mavefornemmelse
I forlængelse af arbejdet med brandet blev der skabt en visuel identitet, som skulle afspejle kernen i brandet og med få, men effektive midler formidle alt det, Mugato står for:
“Vores hjemmeside stikker ud. Det er noget folk husker. Det kan godt være de synes der var et billede, der var forvrænget og utydeligt i kanterne, men de HAR noget at sige om vores hjemmeside i modsætning til de andre bunker af hjemmesider, de ser hver daget er ikke bare lavet ud fra mavefornemmelse, og hvad nogen synes er pænt,” siger Michael Frandsen.
En stærk kernefortælling bundet sammen med et gennemarbejdet brand og stærkt visuelt udtryk giver bonus:
“Folk husker os, selvom vi bare er en lille datavirksomhed. Vores udtryk stikker ud i forhold konkurrenterne, fordi de visuelle tricks er nøje udvalgte. Gammelbys baserer deres valg om stil, farve og brand på data, erfaring og viden – og når de gør det, så virker alle de små tricks,” bemærker Michael Frandsen.
Et budskab, der kan stå på egne ben
“Vi når ud til et bredere publikum nu, der ikke nødvendigvis har domæneviden om it-infrastruktur – det kan vi, fordi vi har fået et stærkt, salgbart budskab, der kan stå selv, repræsenteret ved vores kernefortælling og vores nye visuelle identitet. Vores mål er ikke at blive tusindvis af medarbejdere på sigt. Det er ikke sådan, vi vil skalere. Derfor er det essentielt for os at have et præcist og letfordøjeligt budskab. Det har vi fået takket være Gammelbys,” afslutter Michael Frandsen.
Skal dit brand have vinger?
Så har vi metoderne, erfaringen og passionen – kontakt Mette og hør mere.
Mette Gammelby
Indehaver