10 tips til (søge-) optimering af din LinkedIn profil

24. November 2016
Posted in Rodekassen
24. November 2016 Helle Husum

Nå, så du har en LinkedIn profil? Men der sker ikke rigtig noget – jobtilbuddene vælter ikke ind, ingen LinkedIn influencers tigger dig om at connecte, der er lidt stille…

Et tættere kig på din profil

Måske du skulle tage et kig på din profil – har du fået udfyldt den korrekt, dukker den op i søgeresultaterne, og giver den et overblik over alt det, du har at tilbyde verden?

Faktisk kan du tilpasse din profil temmelig meget, så den er uddybende og skiller sig ud fra de øvrige 433 millioner profiler på LinkedIn, fx gennem søgemaskineoptimering.

Udfyld alle felter og områder på din profil og tænk overskrifter, beskrivelser, erfaringer mm. ud fra dit formål med at være på LinkedIn, din målgruppe og relevante søgeord. Brug grafiske elementer, billeder, links, videoer og logoer til at skabe en overskuelig og interessant profil.

10 tips til din LinkedIn profil

1. Du har 120 anslag til at sælge dig selv og markedsføre dine kompetencer i overskriften.
Brug tankekraft, kreativitet og de rigtige søgeord til at udfylde din overskrift, så det er tydeligt hvilken værdi du kan tilbyde den konkrete målgruppe, du er ude efter.

Min egen overskrift er på dansk og baseret på de ydelser, jeg leverer som ansat hos Gammelbys Kommunikation og Marketing:

Seniorkonsulent hos Gammelbys | Kommunikation | Marketing | PR | Sociale medier | Web | SEO | Tekst

Eller: Advokat og partner i Advokatfirmaet xx. Specialist i børnesager – forældremyndighed og tvangsfjernelse.

 

2. Drop badebilledet fra Mallorca eller det fra vandreturen med ungerne.
Få taget et professionelt foto eller brug det du har fået taget på jobbet. LinkedIn er et professionelt business-netværk.

 

3. Udfyld dine kontaktoplysninger og links til hjemmesider.

Du kan tilføje tre websites og navngive dem, som du vil – der behøver ikke stå website eller Personal Website. Vælg Other og skriv din egen tekst – gerne med dine søgeord (max 30 anslag).

Fx Blog om søgeoptimering – SEO.

Eller: Om Tekstforfatter, SEO, PR

 

4. Med en LinkedIn profil er du synlig for dine kontakter
i søgninger og i offentlige søgninger, fx Google-søgninger. LinkedIn performer godt, så din søgeoptimerede profil kan være en genvej til synlighed på Google.

Vælg selv hvilke elementer på din profil, der skal være synlige for søgemaskinerne.

Klik på den lille pil til højre for View Profile as og vælg ”Manage Public Profile Settings”. Her kan du også lave en URL til din profil – fx linkedIn.com/in/hellehusum.

 

5. I din beskrivelse skal du henvende dig direkte til din målgruppe
og kort og præcist fortælle, hvad du kan hjælpe med, og hvad du brænder for, så potentielle samarbejdspartnere og kunder får lyst til at kontakte dig. Husk dine søgeord og benyt dem 3-4 gange i beskrivelsen, så du bliver fundet ved LinkedIn-søgninger.

Opdel din beskrivelse med overskrifter og lav call to action. Indsæt eksempler på dit arbejde – præsentationer, dokumenter, slideshare, links.

Og endelig; husk at skrive dine kontaktoplysninger – ellers er de ikke synlige på din offentlige profil.

 

6. Opdater felterne med uddannelse
så de afspejler den profil, du ønsker at fremstå som. Husk at bruge dine søgeord i overskrifterne. Overvej, hvad du tager med og hvor – de seneste tre uddannelser figurerer allerøverst på din profil. Husk at tilføje dokument, fotos, video, links og præsentationer.

 

7. List din erfaring og jobs op.
Uddyb gerne din overskrift med arbejdsopgaver, hvilket udbytte din arbejdsgiver fik af jeres samarbejde osv. Husk at bruge dine søgeord i overskrifter og tekst.

Overvej hvad du skriver som din seneste erfaring – har du et bijob som tjener, så fremstår du som tjener i søgeresultaterne på LinkedIn. Det er måske ikke helt cool, hvis din primære beskæftigelse er jagerpilot.

Indsæt anbefalinger og udtalelser under alle jobs og sørg for, at de adresserer forskellige sider af dine kompetencer.

 

8. Udfyld alle de områder, du kan komme til på din profil.
Tænk strategisk – hvilke kompetencer, vil du gerne understøtte ved at nævne dit frivilligt arbejde, organisationer, sprog osv. Indsæt igen dine søgeord, hvor det er relevant, fx under interesser.

 

9. Vælg selv hvilke skills, der skal være synlige på din profil
– og hvilke endorsements, der skal fylde.

Det er nemt at endorse hinanden på LinkedIn og ind i mellem bliver vi endorset for skills, som vi egentlig ikke har lyst til at være synlige på.

Klik på redigeringspennen ud fra skills – vælg ”Manage endorsements” og vælg om den enkelte skal være synlig på din profil. Du kan også vælge ikke at dukke op som forslag til endorsements hos dine kontakter.

På den lille pil ud for de kontakter, der har endorset dig, får du en oversigt over alle de kontakter, der har anbefalet dig.

 

10. Skriv artikler/blogindlæg og læg dem på din profil.
De lægger sig i toppen og gør din profil mere interessant og overbevisende i forhold til dine kompetencer. Brug billeder, så artiklen fremstår grafisk indbydende.

Et ekstra tip

Husk du bestemmer selv rækkefølgen på dine kompetencer, uddannelse m.m. Ryk rundt med dem, til du opnår det bedste overblik over dine professionelle kompetencer – og får det billede frem, der matcher hele formålet med din LinkedIn profil.

Tjek gerne min LinkedIn profil ud – og kom med kommentarer til forbedringer og optimering, hvis du falder over noget. En LinkedIn profil er aldrig færdig!

Skal jeg hjælpe?

Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!

gbys_medarbejder_helle

Helle Husum

Seniorkonsulent, content specialist

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024
contact-section

Stop med at strippe i mørke

Gammelbys

Marselis Boulevard 1 8000 Århus C CVR: 43489038

M: info@gammelbys.dk

T: +45 70 204 209

© Copyright Gammelbys 2024