Jeg kan umuligt være den eneste, der er ved at være lidt træt af sponsorerede opslag fra virksomheder i min nyhedsstrøm på Facebook. Og jeg frygter lidt, at vi på et tidspunkt når et punkt, hvor et sponsoreret opslag tager pladsen fra de “ægte” opdateringer fra virksomheder.
Sponsorerede opslag i stormene fremgang
Der kommer flere og flere af de såkaldte sponsorerede opslag på Facebook. Et sponsoreret opslag fra en virksomhed er et opslag, virksomheden betaler for at få vist flere gange, direkte i din nyhedsstrøm, så der er større chance for, at det bliver set. Du kan få vist et sponsoreret opslag, fordi du selv er fan af virksomheden, men – hvad værre er – også hvis du bare er ven med en af virksomhedens fans.
Opslag får samme status som bannerannoncer og Google AdWords
Idéen er rent reklamemæssigt god nok. Jeg frygter bare, at vi når et punkt, hvor der er flere sponsorerede opslag end ægte. Det betyder, at virksomheders opslag – både sponsorerede og ægte – efterhånden får samme status som bannerannoncer og Google AdWords, og at vi derfor bare filtrerer dem fra med øjnene, når vi skimmer ned over vores nyhedsstrøm på Facebook. Eller at vi bliver irriterede, når vi ser det samme opslag for femte gang fra samme virksomhed. Og det var jo ikke meningen.
Jeg kan sagtens overskue, at hele den højre side på Facebook er tilplastret med reklamer, men når de så massivt kommer ind i mit synsfelt og blander sig med de ægte opslag, bliver det altså træls.
De ægte opslag fra virksomheder
Jeg har intet imod ægte opslag fra sider, jeg ”synes godt om”. De sider har jeg valgt, at jeg gerne vil modtage ”reklame” fra. Men med Facebooks promotion-funktioner kan virksomheder ligefrem vælge, at deres opslag skal nå helt ud til virksomhedens fans’ venner, og det er her, min nyhedsstrøm bliver helt overvældet af opslag, jeg aldrig har bedt om at få vist.
Jeg synes, det er fint, at jeg kan se dét, mine venner kommenterer og ”liker” – det er egentlig bare lidt hyggeligt. Men med de sponsorerede opslag er det mere eller mindre tilfældigt, hvad jeg får skudt ud i min nyhedsstrøm med mine venner som afsender.
Ikke herre over, hvad du deler
Det grænser lidt til den irritation, man oplever, når ens venner deler ulovlige konkurrencer på Facebook. Forskellen er bare, at dine venner ikke selv er herre over, hvad de ”sender ud” i form af sponsorerede opslag.
Også selve “liket” bliver promoveret
Det er ikke bare opslag fra virksomheder, der bliver delt vidt og bredt med promotion-funktionen. Det er også selve ”liket” der bliver promoveret. Altså popper der gentagne gange en besked op om, at ens venner ”synes godt om” en virksomhed. Så var det måske ikke mere interessant?
Men er det ikke bare en smart deal for virksomheder, at de kan få lov til at bruge deres fans som reklamesøjler? Jo, det er det vel, men jeg er bare bange for, at værdien af et ægte like går lidt tabt, fordi vi simpelthen bliver trætte af at få alverdens ligegyldige opslag smidt lige i trynen.
Vil du høre mere?
Så kan du fange mig på
Lea Mensel
COO, Online Lead