Nej, det gjorde vi ikke. Eller som tallene ser ud nu, er der i hvert fald kun få danskere, der har droppet Facebook oven på hele #DeleteFacebook bølgen.
Masseflugt eller ej
Jeg faldt netop over en præsentation, jeg lavede til et oplæg i 2014, og på et af de mange slides i præsentationen stod der: ”Masseflugt fra Facebook” ledsaget af en gravsten med bogstaverne R.I.P. Der er ikke noget nyt i, at Facebook gør et eller andet, der får os til at tvivle på mediet, men når alt kommer til alt, er Facebook blevet en så integreret del af vores hverdag, at vi ikke kan overskue konsekvenserne af en sletning.
Vi bruger måske Facebook anderledes end vi gjorde for fem år siden, og hos den yngre målgruppe er mediet for længst blevet overhalet af nye smarte medier, men for mange er det en nødvendighed at være på, og derfor er vi stadig er det.
Det der med data
Og jo, det er selvfølgelig noget bøvl, at vores data måske blive udnyttet i øst og vest, men var vi ikke alle godt klar over den præmis? I hvert fald de sidste 5-6 år? Og når man så sidder på den anden side af bordet og nyder godt af de data Facebook indsamler (fordi vi bruger dem til at målrette annoncer), er Facebook måske ikke så slem alligevel…
Personligt bruger jeg mest Facebook på mine kunders vegne (og så selvfølgelig til det obligatoriske ferie-selfie og til at trykke ”tilmeld” på events), og her synes jeg stadig, at mediet er ret genialt. Selvom man ikke længere når så nemt ud organisk via et opslag på en Facebook-side, så er det stadig mit favoritmedie til markedsføring.
Ikke-påtrængende, målrettede annoncer
Og hvorfor er det så det? Facebook er genialt til annoncering. Facebooks annoncer er en ikke-påtrængende måde at målrette sine budskaber mod potentielle nye kunder. Og så finder man ikke samme lave pris pr. klik andre steder. Så hvis man bare accepterer den præmis, at Facebook ikke er en gratis kanal, så er det faktisk et ganske fint sted at være som virksomhed.
Når b2b beslutningstagerne med Facebook
En anden genial ting ved Facebook er, at b2b-beslutningstagerne faktisk er på mediet. Så selvom du måske går og tror, at Facebook slet ikke er relevant for b2b, så er det slet ikke tilfældet. Undersøgelser fra Facebook viser at den tid en b2b-beslutningstager bruger på Facebook er 74 % højere end andre. Så de er altså derude, og dem kan du målrette din annoncering mod.
Hvis du vil høre mere om, hvordan du bruger Facebook som b2b-virksomhed, og hvordan du genererer nye leads via mediet, så hold øje med vores kommende events.
Blev du interesseret?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!

Lea Mensel
COO, Online Lead