I foråret 2017 blev LinkedIns nye design rullet ud – med mange klager til følge. Frustrationen blandt brugerne var stor – funktioner forsvandt, designet var forvirrende, og mange oplevede fejl. For ikke at tale om, hvor langsomt alting gik …
Efter kaos kommer …
Er det alt sammen Microsofts skyld, fordi de skal kapitalisere på deres køb af LinkedIn og har flyttet de smarte, gratis funktioner over på betalingsdelen til Premium og Sales Navigator?
Som jeg tidligere har skrevet om, er der forsvundet mange funktioner med udrulning af det nye design. Og det har ind i mellem været svært at se rationalet bag de mange ændringer.
Læs LinkedIn (om)vælter snart. Er du klar?
Men det sidste halve år er det gået den rigtige vej.
LinkedIn lytter faktisk til sine brugere
Alt er bestemt ikke lutter lykke på platformen … Men LinkedIn har tydeligvis lyttet til sine brugere og er i fuld gang med at rette fejl og med at gen-implementere noget af den savnede funktionalitet.
Det medfører, at man som daglig bruger af LinkedIn, ofte bliver vældigt overrasket – funktionalitet og placeringer ændrer sig fra dag til dag og funktioner, man havde opgivet, er pludselig tilbage.
LinkedIn udvikler platformen on the fly – det vil sige, der foregår en masse tilretninger, mens sitet kører med sine 500 millioner brugere. Det kan ikke undgå at give uhensigtsmæssigheder ind i mellem og har som sådan ikke noget med det nye design at gøre.
Men en samlet opdatering på ugens/månedens ændringer eller en plan for det videre arbejde fra LinkedIn ville være en stor hjælp!
Er det en irriterende ændring, vi skal leve med, eller en teknisk fejl?
Crystal Thies har været en del af LinkedIns frivillige netværk af eksperter – Volunteer LinkedIn Forum Expert – som har været involveret i den store designændring gennem det seneste års tid. Hun har samlet nogle gode råd til dig (og mig!), der bliver frustreret over LinkedIns performance.
Crystal Thies råd er:
- Prøv igen. Måske virker det næste gang …
- Tøm din cache og se, om det løser problemet.
- Åbn LinkedIn i en anden browser – måske virker det her.
- Tjek LinkedIns hjælpecenter – måske er de allerede opmærksomme på problemet.
LinkedIn har samlet en række ”Open Issues”, som de arbejder på at fixe lige nu. - Fortæl LinkedIn om problemet – det hjælper. Under Hjælp finder du Contact Us i footeren. Send en detaljeret beskrivelse af dit problem af sted med billeder og skærmdumps og med en beskrivelse af, hvad du selv har forsøgt at gøre for at løse problemet. Jo mere information du giver LinkedIn, jo hurtigere kan de hjælpe dig. Men det kan altså godt tage noget tid.
Brug for hjælp?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist