Facebook åbner op for “like” og kommentar-konkurrencer

Facebook har været i det gavmilde hjørne, de har nemlig åbnet op for at Facebook-administratorer kan afholde konkurrencer direkte på Facebook-siden, altså uden brug af en tredjepartsapplikation.

Skrevet af

Lea Mensel

Som kontorets kompas sætter Lea kursen, hvor hun over det seneste årti har været med til at udvikle hele vores brandingproces. Derfor spænder hendes ekspertise også bredt. Hun er den overordnede driftsleder på størstedelen af vores projekter med specielle kompetencer indenfor branding, inbound marketing og retargeting kampagner.

Konkurrenceregler

Facebook har været i det gavmilde hjørne, de har nemlig åbnet op for at Facebook-administratorer kan afholde konkurrencer direkte på Facebook-siden, altså uden brug af en tredjepartsapplikation. Det betyder, at du nu for eksempel kan afholde en konkurrence ved at bede dine fans om at ”synes godt om” eller kommentere på et opslag. Det er stadig ulovligt at bede dine fans om at dele et billede eller et opslag for at være med i en konkurrence.

Du kan læse mere om de nye konkurrenceregler her.

En “rigtig” konkurrence

Selvom Facebook nu har åbnet op for sluserne i forhold til konkurrencer, er det på mange måder stadig at foretrække at lave en ”rigtig” konkurrence*.

  • Det ser mere professionelt ud.
  • Du undgår, at dine fans og potentielle fans kommer til at se konkurrencen som spam, efterhånden som den bliver ved med at dukke op i deres nyhedsstrøm.
  • Det er meget nemmere at håndtere de informationer, du får via konkurrencen, fordi de bliver samlet op i én fil for dig.
  • Selvom Facebook siger, det er okay at lave “like” og kommenter-konkurrencer, så er de stadig på kant med markedsføringsloven. Ifølge vejledning fra de nordiske forbrugerombudsmænd må virksomheder nemlig ikke præmiere kunder for at sprede deres budskab på de sociale medier – og det gør man jo i høj grad med den slags konkurrencer.

*Med en rigtig konkurrence mener vi en konkurrence, hvor du via en formular på en separat side på din Facebook-side indhenter dine konkurrencebesvarelser.