Facebook løftede i januar sløret for deres nye søgemulighed: grafsøgning (graph search). Hidtil har Facebooks søgefunktion været begrænset til at søge på selve navnet på fx en person, en side eller en event. Den nye søgemulighed er mere avanceret. Grafsøgning bruger en række filtre til at sortere i informationsmængden – for eksempel ud fra ”synes godt om”, interesser, geografi og aktiviteter.
Facebooks grafsøgning er også anderledes i forhold til de søgemuligheder, du har på fx Google, da du kan stille et specifikt spørgsmål og få et konkret svar. Du kan fx stille spørgsmålet: ”Hvor mange af mine venner, ”synes godt om” Google?” Og så får du en liste over de venner, der ”liker” Googles Facebook-side.
Jeg må indrømme, at jeg ikke er en af dem, der ligger søvnløs om natten, fordi jeg spændt venter på, at Facebook ruller deres grafsøgning ud på hele Facebook.
I starten er det sikkert meget sjovt at lave tilfældige søgninger (især hvis man har lidt stalker-tendenser), men jeg har svært ved at se, at det holder i længden.
Søges: lækkert take out-sted i århus
Jeg var for nylig på jagt efter et nyt lækkert take out-sted i Århus. Her ville det jo være oplagt at bruge Facebooks grafsøgning (og søge på take out-steder i Århus, som mine venner ”synes godt om”), men jeg ville meget hellere spørge mit netværk direkte via en statusopdatering. Og hvorfor egentlig det?
Jo, når jeg spørger mit netværk direkte, får jeg et personligt svar og ofte med en begrundelse. Hvis jeg i stedet havde lavet en grafsøgning, havde jeg fået en liste over mulige take out-steder i Århus, som mine venner ”synes godt om” – men jeg ved ikke, hvor meget hold der egentlig er i ”liket”. Det kan være, at det er flere år siden, mine Facebookvenner har ”liket” siden, og at stedet slet ikke er godt længere, eller at vedkommende kun har ”liket” siden for at være med i en konkurrence, og måske aldrig har fået mad fra stedet.
Med virksomhedsbrillerne på
Jeg kan egentlig heller ikke se, hvorfor virksomheder skal være helt oppe at flyve over grafsøgninger. Der er selvfølgelig nogle fordele ved den nye søgefunktion, men jeg tror ikke, den kommer til at lave drastiske ændringer i den Facebook-verden, virksomheder kender i dag.
Helt kort kan jeg komme med to ting, som virksomheder kan få ud af grafsøgninger:
- Uden grafsøgning dukker din virksomhed sjældent op i en Facebook-søgning, medmindre der bliver søgt helt specifikt på virksomheden. Hvis Facebook-brugerne tager godt imod grafsøgningsfunktionen, bliver det lettere for dem at støde på din virksomhed, og det er jo i sig selv interessant. Men rent praktisk gør det ikke den store forskel for, hvordan du som virksomhed skal agere på Facebook. Du skal selvfølgelig sørge for, at din virksomhed er registreret i den rigtige kategori, og at du har udfyldt info-siden på Facebook, men mere ligger der egentlig ikke i det.
- Den anden interessante ting er, at du kan få lov til at stalke dine fans – altså lære din målgruppe lidt bedre at kende. Med grafsøgning kan du fx se, hvilke andre sider dine fans har tilfælles, og derved få et indblik i, hvilke interesser de har, ud over at være fan af din virksomhed/side. På den måde kan du vinkle dine opdateringer, så de rammer lidt bedre. Ligesom når du bruger grafsøgning til privatesøgninger, skal du dog være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at dine fans’ ”likes” stadig er aktuelle og egentlig tager udgangpunkt i faktiske interesser.
Det kan godt være, at det bare er mig, der er en smule skeptisk, og jeg ændrer måske mening, hvis grafsøgning går hen og bliver det nye sort – men lige nu, er jeg altså ikke overbevist. Hvis du har et godt bud på, hvordan grafsøgning kan ændre din Facebook-hverdag til det bedre, så byd endelig ind – og overbevis mig.
Mangler du hjælp?
Så tag fat i mig – kontakt mig på
Lea Mensel
COO, Online Lead