Hvis du er så heldig, at din virksomhed kommer frem i Googles søgeresultater, skal den viste tekst helst gøre så godt et indtryk, at folk får lyst til at besøge din hjemmeside. Jeg har samlet et par eksempler på, hvad du skal være opmærksom på i forhold til den tekst, der kommer frem i Google.
Gør din tekst et godt indtryk?
Hvis du er så heldig, at du kommer frem i Googles søgeresultater, skal den viste tekst helst gøre så godt et indtryk, at folk får lyst til at besøge din hjemmeside.
Den meta-titel (den klikbare understregede tekst) og meta-beskrivelse (tekstfeltet under URL’en), som kommer frem i Googles søgeresultater, er med til at give et førstehåndsindtryk af din virksomhed.
Hvad er en god metal-titel og meta-beskrivelse?
En god meta-titel fortæller helt kort, hvad siden handler om. En god meta-beskrivelse uddyber, hvad du kan finde, hvis du klikker dig videre ind på siden. Begge dele er med til at overbevise ”søgeren” om, at han eller hun skal klikke på lige netop din virksomheds side.
Her har du et eksempel på en side, hvor meta-titel og meta-beskrivelse fungerer rigtig godt:
Længden på teksten er nøje afstemt, så der hverken står for meget eller for lidt. Samtidig fanger meta-titlen din opmærksomhed ved at være meget præcis, og meta-beskrivelsen er tilpas uddybende til at fortælle dig, hvad du opnår ved at klikke dig ind på siden.
Hvad er en dårlig meta-titel og meta-beskrivelse?
Der findes også eksempler på meta-titler og meta-beskrivelser, der ikke er så heldige. Hvis du ikke aktivt har indsat en titel og en beskrivelse til hver enkelt side, viser Google et tilfældigt udsnit af teksten på din hjemmeside. Det kan hurtigt blive noget rod, og det giver et usammenhængende indtryk af din virksomhed.
Selvom du har styr på meta-titlerne og meta-beskrivelserne, kan du stadig opleve, at førstehåndsindtrykket bliver forvrænget. Det kan være i situationer, hvor der simpelthen er gået noget galt med selve teknikken.
Driller teknikken?
Når teknikken driller, kan du typisk se det ved, at der står en lidt kryptisk tekst, der hvor meta-beskrivelsen plejer at være, fx: ”resultatet er ikke tilgængeligt på grund af robots.txt”. Her vil jeg anbefale, at du får din cms-udbyder til at løse problemet, da det typisk er her, problemet ligger.
Det kan godt være, at det virker som en uoverskuelig opgave at søgemaskineoptimere ved at tilføje meta-titler og meta-beskrivelser til alle dine sider på hjemmesiden, men det skal nok lønne sig i sidste ende.
For det første fordi Google har nemmere ved at koble din titel og beskrivelse til det, din hjemmeside indeholder, og derfor med større sandsynlighed giver dig en god placering. For det andet fordi ”søgerne” bliver mere fristede til at klikke sig ind på din virksomhed, hvis du har vist dem et appetitligt udsnit af, hvad der er på siden.
Men du kan altid starte med at lave meta-titler og meta-beskrivelser til de sider, du helst vil have, at potentielle kunder falder over – så er du i hvert fald godt på vej. 🙂
Ring mig op
Hvis du mangler rådgivning, kan du altid give mig et kald!
Lea Mensel
COO, Online Lead