Wauw, kan jeg få en GRATIS hjemmeside? Det var da et super tilbud! Eller er det…?
Hopper du på gratis tilbud?
Hej Helle, det er Sigurd fra Gratis Hjemmeside-fix. Jeg ringer for at tilbyde dig en professionel og superlækker hjemmeside – helt gratis! Du er blevet udvalgt til at modtage dette fantastiske tilbud, fordi …
Hold da op! Gratis Hjemmeside-fix vil sponsorere en helt gratis hjemmeside til mig. Det lyder næsten for godt til at være sandt! Og er det selvfølgelig også … At sige ja tak til disse tilbud, kan blive en dyr fornøjelse.
Er du heldig eller uheldig?
Du kan selvfølgelig være heldig, at Sigurd er nystartet iværksætter og rigtig dygtig til at lave hjemmesider. Nu har han brug for nogle gode referencer til sit videresalg – og her kommer du ind i billedet. Det kan måske være en OK løsning for dig at være prøvekanin for Sigurd, men pas på, du ryger bagerst i køen, hvis der dukker betalende kunder op.
Inden du siger ja tak, skal du undersøge, hvor mange kompetencer, der er i Sigurds virksomhed. Er det ren webudvikling, så du får en platform uden indhold, men med masser af fede funktioner, drengene skulle have prøvet af? Er det lutter grafikere, der leverer et superflot design, hvor hele kommunikationsdelen ikke er tænkt ind? Og hvad med søgeoptimering – har de styr på det?
Der skal et stærkt hold til at skabe en funktionel hjemmeside, der matcher din virksomhed, og som kan være med til at drive et salg.
Abonnementsordning er da meget smart?
Måske ringer Sigurd fra en anden type virksomhed og vil forære dig en gratis hjemmeside – endda med gratis vedligehold og nyt design hver andet år. Ingen penge up front. I stedet betaler du et månedligt beløb for at have hjemmesiden.
Dét lyder da smart, tænker du måske?
Inden du siger ja tak, så overvej lige hvordan denne virksomhed får det til at løbe rundt? Et eller andet sted, skal pengene jo komme fra. Mon ikke det bliver dig, der betaler deres løn alligevel?
Det gør du, for det månedlige beløb til abonnementsordningen er ofte skyhøjt. Du får fordelt dine udgifter, men slutsummen overstiger ofte prisen for en betalt hjemmeside.
Er du unik eller usynlig i mængden?
Der er en grund til, at virksomheden kan levere hjemmesiden så billigt. Den hedder VOLUMEN.
Der er flere end dig. Og der er flere end dig med det samme design (måske i andre farver). Er det sådan du adskiller dig fra konkurrenterne og gør opmærksom på dine unikke produkter eller ydelser?
Der er ofte også flere end dig med det samme indhold. Og dét gør ikke noget godt for din online tilstedeværelse. Når du er online, skal du være unik. Google hader duplicate content – og straffer dig for det. Du risikerer, at Google slet ikke indekserer din hjemmeside – dvs. du bliver helt usynlig i Googlesøgninger.
Hvilket resultat får du?
Vær også opmærksom på, at du ikke selv ejer din hjemmeside. Måske har du ikke engang adgang til hjemmesidens backend, så du kan ændre på den. Du ejer ikke billeder og design. Det betyder, at du skal starte helt forfra, hvis du ønsker at lave en ny hjemmeside med en anden samarbejdspartner.
Resultatet: Du har en ”gratis” hjemmeside, der koster mange penge hver måned. Hjemmesiden er umulig at finde på Google. Den er upersonlig og skabelon-agtig, så dine besøgende hurtigt ryger ud igen og ikke bliver til betalende kunder.
Og moralen er: Du får, hvad du betaler for, og der skal et team til at lave en hjemmeside. Det koster noget.
Brug for sparring?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist