Hvad betyder social selling egentlig, og er det så forskelligt fra alt mulig andet salg?
Social selling eller salg i blinde?
Skal vi helt holde op med at sælge og bare netværke med hinanden og øse ud af vores guldkorn – og håbe på, at nogen beslutter sig for at handle med os?Hvad betyder social selling egentlig, og er det så forskelligt fra alt mulig andet salg? Skal vi helt holde op med at sælge og bare netværke med hinanden og øse ud af vores guldkorn – og håbe på, at nogen beslutter sig for at handle med os?
Selvfølgelig skal vi ikke det!
Salg er ikke, hvad det har været – eller er det?
Nej, det er det ikke … Kunden står selv for størstedelen af researchen før et køb og kontakter dig først, når hun er klar til at købe. Hele 57 % af informationerne finder køberne selv, ifølge Google. Skal du have noget at skulle have sagt i dén forbindelse, er du nødt til at være synlig i den lange beslutningsproces frem mod et køb og levere information og rådgivning om dit produkt – når kunden har behovet.
Social selling – men det er jo hele tre ting!
Når kunden stiller sine spørgsmål på det store internet, skal du levere svaret. Derfor skal du være synlig online – gennem søgeoptimering af dit website, relevant indhold på sitet og på de sociale medier, kunderne bevæger sig på. Det betyder altså, at du skal arbejde med hele tre ting!
- SEO
- Content
- Sociale medier – eller social selling
Tilsammen gør de dig synlig på det rigtige tidspunkt, med det rigtige indhold, og du opbygger troværdighed og skaber opmærksomhed om din business
LinkedIn er din ven
Arbejder du med B2B, er der ingen vej udenom LinkedIn. 2,2 millioner danskere er på LinkedIn og 500 millioner på verdensplan. Hvis du er synlig her og leverer viden, holdninger og masser af kvalificeret input om dit arbejdsområde, kan du opbygge et loyalt netværk. Du kan knytte potentielle kunder til dig gennem direkte kontakt og dialog.
Det kræver tålmodighed – du får ikke salg fra dag 1. Slet ikke hvis du ikke sælger på LinkedIn. – Men direkte salg og sociale medier er jo også en dårlig cocktail …? Ikke nødvendigvis – du skal bare benytte andre metoder.
Jo, du må godt sælge på LinkedIn
Så længe du også leverer værdifuld viden, som interesserer dit netværk, så sælg da løs! Især hvis du har styr på dit netværk. Hvis du har brugt tiden på at lære dit netværk – dine potentielle kunder – at kende. Hvad deler og liker de, hvad klikker de på, hvad klikker de ikke på, hvad bekymrer de sig for, og hvor kan du gøre en forskel for dem og deres forretning?Ved du det, og kan du formidle det – så er der ingen, der har noget mod, at du kontakter dem for at sælge lige præcis dét, der gør forskellen mellem succes og fiasko for dem. Og så lidt direkte salg …Vil du i gang med social selling?
Start med at få styr på LinkedIn, og hvordan du opbygger en base, du kan levere værdifuld viden ud fra
Få styr på at udnytte alle LinkedIns muligheder og undgå faldgruberne
Gik jeg over stregen?
Det var så mine tre linjers sammenblanding af social selling og direkte salg. Håber, det virkede!
Gik jeg over stregen med mit forsøg på at sælge dig et LinkedIn kursus, eller var det OK? Kom meget gerne med din holdning til salg og sociale medier i kommentarsporet.
Tjek flere blogindlæg om LinkedIn, sociale medier, søgeoptimering og meget andet ud her
Du er meget velkommen til at connecte på LinkedIn. Skriv lige en personlig besked, så jeg ved, hvorfor du synes, vores forbindelse vil være værdifuld for os begge to.
Interesseret i mere?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist