Har du også savnet nogle funktioner på LinkedIn efter udrulning af det nye design? Jeg har i hvert fald savnet avanceret søgning, gemte søgninger, kronologisk visning af opslag i mit feed og mange andre funktioner.
Gennem det seneste halve år, har LinkedIn arbejdet videre med det nye design og har reinstalleret nogle af de funktioner, brugerne var allermest kede af at komme af med.
Flere af de tidligere funktioner er nu tilbage på LinkedIn, og nye er kommet til. Her får du en oversigt over nogle af de funktioner, jeg i hvert fald er blevet glad for at se (igen).
1. Video, video …
Nu kan du lave video-opslag på LinkedIn. Dét skal nok blive godt! Det åbner for nye muligheder for mere ”spontane” videoer, som du kan uploade direkte fra din telefon. Det kan være reportager fra konferencer, udpluk af undervisningssessions og meget mere.
HAR du allerede fået video-muligheden? Og brugt den? Fortæl, fortæl … Alle er nemlig ikke lige begejstrede, eller kan få det til at virke!
2. Bestem selv rækkefølgen i dit feed – Jaa!
Nu kan du igen vælge at sortere dit feed i kronologisk orden og ikke efter, hvad LinkedIn mener er mest relevant for dig. Husk også at fjerne opslag, der ikke interesserer dig og klik på dem, der gør, så dit feed hele tiden er relevant.
3. Bestem selv, hvad du vil være kendt for
Du kan ændre på rækkefølgen af dine Skills & Endorsements. Det er kun de tre øverste Endorsements, der er synlige i oversigten, resten skal klikkes frem. Som udgangspunkt vises de kompetencer med flest Endorsements. Da du ikke selv kan styre, hvad andre ”endorser” dig for, passer de fremhævede kompetencer ikke nødvendigvis til det billede, du ønsker at give af dig selv og dine professionelle kompetencer.
Find dine Endorsement. Klik på blyanten til højre for at redigere. Nu kan du slette eller sortere dine Endorsements.
4. Søgefunktionen er blevet bedre igen
Når du søger, kommer det mest relevante søgeresultat – efter LinkedIns mening – frem først. I toppen af siden kan du vælge ”Mest relevant”, ”Personer”, ”Job”, ”Virksomheder”, ”Grupper”, ”Skoler”.
I højre side kan du filtrere dit søgeresultat efter forbindelsesled, navn, titel, virksomhed, geografi, nuværende ansættelsessted, tidligere ansættelsessted, branche, profilsprog, interesser og skoler.
5. Gem din søgning og få en automatisk underretning
Under ”Personer” og ”Job” kan du gemme dit filtrerede søgeresultat, oprette en underretning og få besked, når der er nye resultater inden for din gemte søgning. Under ”Job” kan du filtrere efter beliggenhed, virksomhed, tidspunkt for jobopslaget, erfaringsniveau, branche og jobfunktion.
6. Leder du efter den ansvarlige for kantinen i Lego eller HR-chefen i Vestas?
Leder du efter en person med en bestemt jobfunktion i en virksomhed, så ind på virksomhedens firmaside og ”See all employees”. – til højre i topbanneret.
Filtrer personer – klik 2. og 3. led, så du kun får ikke-kontakter
Under søgeord – søg på titel og find fx kantinechefen, HR-chefen eller hvem du skal have fat på.
Er I i samme gruppe – har du efterfølgende mulighed for at sende en Inmail. (se næste afsnit)
7. Skriv til en person, du ikke er forbundet med
Finder du en person, du gerne vil i kontakt med – så tjek om I er medlem af den samme gruppe. Det fremgår i toppen af deres profil. Du kan sende en gratis Inmail til en person, du er i gruppe med.
Gå ind på den delte gruppe. Klik på antal gruppemedlemmer, til højre i billedet, og få en oversigt over gruppens medlemmer. Søg efter personen – få dem frem – og send vedkommende en besked, klik på ”Message” til højre for profilbilledet.
Du kan i alt sende 15 beskeder om måneden fordelt på alle dine grupper.
8. Personlig invitation, også på mobilen
Når du sender en besked til en ukendt, potentiel kontakt på LinkedIn, så sørg altid for at sende en personlig invitation: ”Hvorfor skal jeg connecte med dig? Hvad får jeg ud af det, og hvad håber du at få ud af det”?
Det er alt for nemt at komme til at sende LinkedIns standard-invitation ud. I oversigten over ”People You may know” fx, kan du kun sende standard-invitationen. Klik ikke på Connect! Gå i stedet den lidt længere vej – ind på vedkommendes profil og vælg Connect dér. Så får du muligheden for at tilføje en besked.
På mobilen skal du gå ind på personens profil – klik på de tre prikker i øverste højre hjørne over billedet og få mulighed for at sende en personlig invitation.
9. Du kan følge i stedet for at connecte
Kender du ikke personen, men vil gerne holde dig orienteret om deres opslag, kan du i stedet vælge at følge dem. Gå ind på deres profil, klik på de tre prikker til højre for profilbilledet og vælg follow. Personen får en notifikation om, at du følger dem.
LinkedIn fortæller, at vi kan se en liste over dem, der følger os, ved at klikke på Followers under Articles & Activity. Det virker ikke hos mig. Har du haft succes til at se, hvem dine følgere er, hører jeg meget gerne om det i kommentarsporet!
10. Vil du vide, hvor mange forbindelser/følgere dine kontakter har?
- Gå til personens profilside
- Gå ned til Activity
- Antal følgere er skrevet der (Både forbindelser og følgere)
11. Få hjælp til at skrive den personlige besked(!)
Når du skal sende en besked til en kontakt på telefonen, kommer LinkedIn nu med tre forslag til en indledningstekst. Når du klikke på ny besked, kan du – udover ikoner (lidt malplaceret på et professionelt netværk, hvis du spørger mig), billeder og video (hvis du er en af de heldige, der allerede har fået denne mulighed) – klikke på pæren og se de tre forslag. Men overvej lige, hvor personlig beskeden bliver, når du benytter dig af en standardindledning …
Hvilken funktionalitet på LinkedIn, er du særligt glad for at se (igen)? Del det med os andre, så flere kan opdage de mange muligheder, LinkedIn gemmer på.
Få mere at vide om LinkedIn
Følg Gammelbys på LinkedIn for at få tips og nyheder.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev Bagom BUZZ – marketingindblikket og få viden og inspiration til marketing, der reelt sælger.
Tjek min LinkedIn-profil og tag kontakt, hvis du vil følge med i mine kommende indlæg om LinkedIn og meget andet: www.linkedin.com/in/hellehusum
(Skriv en personlig besked, så jeg ved, hvorfor du synes, vi skal connecte).
Skal vi connecte?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Helle Husum
Seniorkonsulent, content specialist