I en verden, hvor virksomheder kæmper om opmærksomheden fra stadig mere overeksponerede købere, er det afgørende at skabe en stærk og vedvarende forbindelse til din målgruppe. Her kommer arketyper ind i billedet som et effektivt værktøj, når du skal styrke din virksomheds position i markedet.
Hvad er arketyper og hvor kommer de fra?
Arketypeteorien stammer fra den schweiziske psykolog Carl Jung og fortæller, at vi som mennesker har en tendens til at forstå alting gennem symboler. Han identificerede tolv universelle arketyper, som gælder til alle tider og i alle kulturer.
Arketyper, er universelle symboler eller figurer, der er dybt forankret i vores kollektive bevidsthed. De repræsenterer grundlæggende menneskelige oplevelser og personligheder, som vi alle kan relatere til, uanset kultur eller baggrund.
Arketyper resonerer dybt i ethvert menneskes psyke, og det er derfor, det gør brand-fortællinger baseret på arketyper så stærke. Og når en virksomhed bruger arketyper i sin brandingstrategi, appellerer den til disse dybtliggende følelser og skaber en stærk identifikation hos kunderne.
Eksempler på arketyper inkluderer Helten, Skaberen, Rebellen og Omsorgspersonen, som hver især vækker specifikke følelser og associationer.
Hvorfor arketyper i branding?
- Emotionel forbindelse
Arketyper taler direkte til vores følelser og underbevidsthed. Når en virksomhed anvender en bestemt arketype i sin branding, appellerer den til dybtliggende følelser og værdier hos kunderne. Det skaber en stærkere, mere autentisk forbindelse, som går ud over det rationelle og efterlader et varigt indtryk. - Konsistent kommunikation
Når du anvender en arketype som grundlag for branding kan en virksomhed skabe en klar og konsistent identitet på tværs af alle kommunikationskanaler. Uanset om det drejer sig om hjemmesiden, sociale medier eller kundeservice, sikrer arketypen, at brandets stemme og værdier altid er sammenhængende og genkendelige. - Skil dig ud
I et marked med mange konkurrenter er det afgørende at skille sig ud. Når brandet bygger på en specifik arketype, er det nemmere at differentiere sig fra andre og etablere en unik position i de potentielle kunders sind. - Styrket kundeloyalitet
Når kunder føler en stærk emotionel forbindelse til et brand, er de mere tilbøjelige til at være loyale. Når kernen af din virksomheds brand er baseret på en bestemt arketype, er det med til at opbygge den loyalitet ved at skabe en følelse af samhørighed og fælles værdier mellem brandet og kunderne.
Hvordan bygger I jeres brand på en arketype?
Hvis I skal i gang med at arbejde med arketyper i forbindelse med jeres brand, handler det i første omgang om at identificere den arketype, der matcher virksomheden bedst.
Hos Gammelbys er arketyper et af de vigtigste værktøjer, vi anvender, når vi finder ind til kernen af en virksomheds brand og efterfølgende sætter den strategiske kurs for brandet ved hjælp af et brandkompas. Derfor gør vi meget ud af at finde frem til den rette arketype og det gør vi ved hjælp af en arketypetest.
Styrk din virksomheds brand med arketyper
Ræk ud og kom i gang

Lea Mensel
Produktchef / Brand Lead